خلاصه

       یبوست به طور نامتناسبی بر افراد مسن تاثیر می گذارد، با شیوع 50 درصد، در جامعه سالمندان و 74٪ در ساکنین خانه سالمندان. از دست دادن تحرک، داروها، بیماری های زمینه ای، اختلال در حس مقعد، و نادیده گرفتن تماس برای اجابت مزاج به اندازه دفع مدفوع dyssynergic یا سندرم روده تحریک پذیر که باعث یبوست می شوند، مهم است. تاریخ دقیق پزشکی در مورد داروها و مشکلات بیماری، و معاینه دقیق رکتال دیجیتال ممکن است به شناسایی علل یبوست کمک کند. به همین ترتیب، آزمایش خون و کولونوسکوپی ممکن است به شناسایی علل ارگانیک مانند سرطان روده بزرگ کمک کند. تست های روانشناسی مانند مطالعه ترانزیت کولون با نشانگر رادیویی مات و یا کپسول تحرک بی سیم، مانومتری آنورکتال و آزمون های اخراج بالون می تواند اختلالات عملکرد کولون و مقعد را تشخیص دهد. با این حال، در افراد مسن، معمولا بیش از یک مکانیزم وجود دارد که نیاز به یک رویکرد درمان فردی و در عین حال عاملی دارد. مدیریت یبوست به تکامل خود ادامه میدهد. اگر چه مسهل های اسموتیک مانند پلی اتیلن گلیکول به عنوان مهار اصلی باقی می ماند، به نظر می رسد چند عوامل جدید که مکانیزم های مختلف را هدف قرار می دهند، مانند کلرید کانال فعال (lubiprostone) guanylate  آگونیست سیکلاز (linaclotide)، آگونیست 5HT4 (prucalopride)، و آنتاگونیست های گیرنده محیطی μ عمل کننده (alvimopan و methylnaltrexone) برای یبوست ناشی از مواد مخدر مفید باشند. درمان بیو فیدبک برای دفع مدفوع dyssynergic و مدفوعی با کثیف کردن موثر است. با این حال، داده ها در مورد اثر بخشی و ایمنی مواد مخدر در افراد مسن، محدود و ضروری و مورد نیاز هستند.

مقدمه

       مدیریت یبوست در سالمندان در حال به چالش کشیدن بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی است. دلایل متعدد منجر به این پدیده وجود دارد، مانند اثر گذشت زمان بر فیزیولوژی دستگاه گوارش، بیماری مشترک و مرضی، داروها، از دست دادن تحرک، مصرف کالری ناکافی و تغییرات حسی مقعد. بیماران مسن، به خصوص کسانی که مبتلا به زوال عقل پیشرفته در خانه های سالمندان هستند و کسانی که بر روی شبه افیونی ها برای تسکین دهنده مراقبت از خود کار می کنند، نیاز به یک رویکرد منحصر به فرد برای درمان یبوست دارند.

تعریف و اپیدمیولوژی

        یبوست یک مقوله بیماری به خوبی تعریف نیست، بلکه یک اصطلاح عمومی برای توصیف مشکلاتی است که یک فرد با حرکت روده خود تجربه می کند. ارائه دهندگان بهداشت و درمان به طور معمول یبوست را به عنوان فراوانی مدفوع کمتر از 3 حرکت در هفته تعریف می کنند. در مقابل، بیماران مشکل یبوست به عنوان هر نوع از اجابت مزاج، از جمله زور زدن، مدفوع سخت، احساس دفع ناکامل، و خلط تعریف می کنند. در مقایسه با بیماران جوانتر، این گزارش زور زدن شایع تر افراد مسن، خود انشعاب پنجه، و احساسات بسته شدن مقعد را گزارش می دهد. در یک مطالعه از 531 بیمار در عمل به طور کلی، 50٪  تعریف های مختلفی را از یبوست در مقایسه با پزشکان خود ارائه دادند. به علت این تعاریف متغیر از یبوست، یک پانل بین المللی از کارشناسان مشخصه رم Rome criteria را برای یبوست پیشنهاد دادند. معیارهای استفاده شده  III Rome از ترکیبی از علائم ذهنی برای تعریف یبوست استفاده نمودند و در حال حاضر به طور گسترده ای برای انجام تحقیقات بالینی در این زمینه استفاده می شوند.

این مقاله در نشریه Dovepress منتشر شده و ترجمه آن با عنوان یبوست در سالمندان در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Update on the management of constipation in the elderly: new treatment options