چکیده

      در این مقاله دو شاخص ترکیبی از جهانی شدن معرفی شده است. اولی بر اساس در مجله سیاست خارجی/کرنی است و دومی از تجزیه و تحلیل مولفه اصلی به دست می آید. آنها نشان دهنده سطح جهانی شدن هستند و نشان می دهند که چگونه جهانی شدن در طول زمان برای کشورهای مختلف توسعه یافته است. این شاخص ها از چهار جزء تشکیل شده اند: یکپارچگی اقتصادی، تماس شخصی، فن آوری و مشارکت سیاسی که هر یک از تعدادی از شاخص ها ایجاد شده اند. یک تجزیه از این شاخص به اجزای اصلی، احتمالات برای شناسایی منابع جهانی شدن در سطح کشور را فراهم می کند و آن را با اقدامات سیاست های اقتصادی مرتبط می کند. نتایج تجربی نشان می دهد که رتبه پایین در روند جهانی شدن به علت عوامل سیاسی و شخصی با امکان محدود برای کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر است. کشورهای توسعه یافته رتبه بالا در توزیع اجزای مختلف الگوهای مشابهی به اشتراک می گذارند. این شاخص ها نیز در تجزیه و تحلیل رگرسیون به منظور بررسی روابط علت و معلولی بین نابرابری درآمد، فقر و جهانی شدن مورد استفاده قرار می گیرد. نابرابری به طور منفی با جهانی شدن ارتباط دارد و جهانی شدن فقر را کاهش می دهد .

مقدمه

      جهانی شدن به یک روش برای توصیف تغییرات در اقتصاد بین الملل و در سیاست جهانی تبدیل شده است. به عنوان حرکت آزاد کالا، خدمات، نیروی کار و سرمایه در سراسر مرزها تعریف می شود. جهانی شدن نتیجه کاهش هزینه های حمل و نقل و ارتباطات، کاهش موانع تجاری، ارتباطات سریع تر، افزایش جریان سرمایه، افزایش رقابت، استانداردسازی، و مهاجرت به ذکر چند عامل کلیدی علت و معلولی است. این فرایند، اقتصادهای توسعه یافته را به هم نزدیک نموده و آنها را به شدت به هم مرتبط ساخته است. در عصر جدید از یکپارچگی رو به رشد اقتصادها و جوامع، افراد و شرکت ها در سراسر جهان بیشتر، سریع تر، و اقتصادی تر نسبت به قبل به همه چیز می رسند. جهانی سازی، دولت ها و افراد را با ایجاد تغییرات سریع در روابط تجاری، جریان مالی، و تحرک نیروی کار در سراسر جهان تحت نیروهای شدید توسعه یافته بازار قرار داده است. با این حال، یک ناهمگنی زیاد در درجه ای از روند جهانی شدن در طول زمان و در سراسر کشورها و مناطق و همچنین در داخل کشور وجود دارد. این ناهمگونی باعث اختلاف در توسعه، به خصوص سبب اثرات منفی مانند افزایش نابرابری در درون و بین دو کشور، و نیاز به پیدا کردن منابع از اختلاف و دامنه و اثرات آن بر شرایط زندگی جمعیت جهان می شود.

       در سال های اخیر، تحقیقات نظری در مورد ارتباط بین جهانی شدن و جهان نابرابری و فقر شدید بوده است. با این حال، تجزیه و تحلیل پیوندها در سطح تجربی کمیاب است. به طور کلی جهانی شدن به منظور کاهش فقر از طریق رشد در اقتصادهای یکپارچه تر سریعتر انتظار می رود. تحقیقات گسترده تجربی در مورد ارتباط علت و معلولی بین جهانی شدن و نابرابری در کشورهای در حال توسعه در طول فاز پیش از جهانی شدن نشان می دهد که هیچ رابطه ساختاری بین رشد و نابرابری وجود ندارد، و سطوح نابرابری درآمد به طور کلی بی حرکت و بدون روند بوده اند. با وجود اهمیت زیادی که در دهه های اخیر در فرایند جهانی شدن قرار گرفته است، منابع و نتایج آن کمتر شناخته شده است. کانال هایی که از طریق آنها جهانی شدن بر نابرابری جهانی تاثیر می گذارد، به عنوان برابری قیمت کالا، قیمت عامل همگرایی، تحرک سرمایه و تفاوت در محصولات حاشیه ای و نرخ بازگشت سرمایه در میان کشورها، و همگرایی پویا در رشد درآمد سرانه شناخته شده است.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  نابرابری درآمد در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Relationship between Income Inequality, Poverty and Globalisation