خلاصه

 طبق نظر و گرایش عمومی کالاهای مصرفی بیش از اینکه ضرورت تلقی شوند، تجملی درنظرگرفته می شوند. اگرچه مسئله تمایز میان تجملات و ضرورت مزکرتوجه حوزه های بازاریابی و علم اقتصاد است، اما درخصوص نیازها بعنوان پدیده ای روانشناختی کمتر درتحقیقات مورد بررسی قرارگرفته است. درسه تحقیق به ارتباط میان ضرورت درک شده از تنوع کالاهای مصرفی با اهداف، ارزشها و عدم امنیت پرداخته شده است. درمقاله یک، تعدادکالاها برخلاف تجملاتی که ارتباط منفی با پیگیری اهداف درونی و ارتباط مثبت با اهداف بیرونی دارند، ضرورت محسوب  شد. درمقاله شماره دو، این الگو به تمایز نسبی میان نیازها و خواسته ها و آنچه شرکت کنندگان درنیاز به اموالشان گزارش دادند و به تمایز میان این نیازها و خواسته ها با ارزشهای مادی تعمیم یافت. درمقاله شماره سه، درک ضرورت درمیان ارتباط بین دلبستگی اضطرابی و مادی گرایی قرارگرفت و اشاره داشت که نیاز به محصولات مصرفی تاحدی ریشه در عدم امنیت درون فردی دارد. درعوض، ممکن است مصرف مادی  را آسان سازد.

 درسال 1989، تقریباً یک درصد جمعیت ایالات متحده از تلفن همراه استفاده  می کردند. اوایل سال 2009، استفاده از تلفن همراه تقریباً به اشباع کامل در 97 درصد رسیده است. بسیار قابل توجه است که درسال 2009 تقریباً نیمی از آن کاربران تلفن همراه را یک ضرورت می دانستند. درطول 20 سال، این نوع آوری فنی بشدت شناخته شده به چیزی تبدیل شدکه بسیاری از مردم تصورمی کردندکه بدون آن توان زندگی کردن ندارند. صعود شهابی تلفن همراه از ابهام و تیرگی تا ضرورت ممکن است یک نمونه قوی باشد. بااین وجود، بخوبی پدیده ای عام را تسخیرمی کندکه بوسیله آن کالاهای مصرفی پتانسیل آن را دارند تاحدی به زندگی ما بافته شوندکه تصورکنیم بدون انها نمی  توانیم زندگی کنیم. همچنین تلویزیونها و کامپیوترها حدوداً بترتیب بیش از 60 و 40 سال  ازسوی نیمی از جمعیت ضرورت و اهمیت داشته اند. حدود یک قرن است که تولید انبوه اتومبیل برای مصرف کنندگان ، ازسوی 90درصد مردم بعنوان یک ضرورت شناخته می شود. درتحقیقات پیو درخصوص محصولات و دیگر تولیدات مصرفی مانند تهویه مطبوع، خشک کنهای لباس و ماکرویوها، به گرایش خطی مثبت یکنواخت بین سالهای 1973 و 2006  استناد شده است به نسبت افرادی که آنها را برخلاف تجملات، ضرورت می دانند و اشاره می کندکه ضرورت تاحدی موضوعی قابل ادراک است.

این مقاله در نشریه وایلی منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ضرورتهای مصرف کننده در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.

منبع:

What Do We Really Need? Goals and Values, Security, and the Perception of Consumer Necessity