عنوان فارسی مقاله:

اثر تنش اصلی میانی بر مقاومت و رفتار اتساع مواد سنگریز


عنوان انگلیسی مقاله:

Influence of Intermediate Principal Stress on the Strength and Dilatancy Behavior of Rockfill Material


برای دانلود رایگان مقاله انگلیسی اثر تنش اصلی میانی بر مقاومت و رفتار اتساع مواد سنگریز و خرید ترجمه فارسی آن با فرمت ورد اینجا کلیک نمایید

 





جستجوی ترجمه مقالات بر اساس کلمات کلیدی



نمونه متن ترجمه

چکیده

رفتار مکانیکی مواد سنگریز در فشار نسبتا کم بسیار مهم می باشد (برای مثال، برای پایداری بخش بالایی و شیب سدهای سنگریزی). علاوه بر این، شرایط تنش سدهای سنگریزی متقارن نمی باشد، اما این شرایط به صورت سه بعدی هستند.

به همین دلیل، در طراحی باید اثر تنش اصلی میانی نیز در نظر گرفته شود. در مقاله پیش رو یک مطالعه بر روی اثر تنش اصلی میانی برروی مقاومت رفتار اتساع مواد سنگریز در فشار نسبتا کم انجام گرفته است. یک سری آزمایشات مقدار ثابتb برروی مواد سنگریز مورد استفاده برای ساخت و ساز سد خاکی انجام شد. با استفاده از داده های به دست آمده از این آزماش ها، تأثیر مقدار b برروی زاویه اصطکاک پیک، زاویه اصطکاک حالت بحرانی و حداکثر زاویه اتساع مواد سنگریز مورد بررسی قرار گرفت. یک شاخص اتساع نسبی برای مواد سنگریز مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفت که از این شاخص برای توصیف تغییر در مقاومت برشی همراه با تنش اصلی میانی استفاده می شود. رابطه بین زاویه اصطکاک افزایشی، حداکثر زاویه اتساع و مقدارb مورد بررسی قرار گرفت. یک رابطه خطی بین زاویه اصطکاک افزایشی و شاخص اتساع نسبی تجدید نظر شده با در نظر گرفتن اثر مقدارb به دست آمد. پیش بینی های انجام شده از طریق این رابطه و با داده های تجربی به دست آمده سازگاری خوبی داشت. علاوه بر این، مقدارb می تواند بر شکستگی ذرات مواد سنگریز تاثیر بگذارد، و این خود این نتیجه را نشان می دهد که شکستگی به مسیر تنش وابسته است.