ویروسها موجوداتی اجبارا-همزیست هستند که برای تکمیل چرخه زندگیشان، تعامل تنگاتنگی با میزبانشان دارند. هر سلول آلوده، با انباشتگی محصولات و فعالیتهای ویروسی مواجه است که تکامل یافته اند تا از تکثیر و گسترش ویروس در زمینه عملکردها و واکنشهای دفاعی سلول میزبان حمایت کنند. ویروس موزائیک توتون، پروتئینهای همانند ساز (رپلیکاز) و پروتئین پوششی را به منظور همانند سازی و حمایت از ژنوم RNA، و نیز پروتئین حرکتی (MP)  را که به RNA متصل شده و محدوده اندازه خروجی پلاسمودسماتا را به منظور تسهیل گسترش RNA ژنومی ویروسی (vRNA) دستکاری می کند، کد گذاری می نماید. پروتئین حرکتی و رپلیکاز نیز در سیستم خاموش سازی RNA سلولی که بر بیان و رشد ژن گیاهی اثر می گذارد، دخالت می کنند. بعلاوه، سلولهای آلوده به ویروس، محرک ایجاد یک سیگنال سیستماتیک پیشایش، د بخش جلویی ویروس هستند که موجب تحریک نوترکیبی ژنومی شده و منجر به تغییرات ژنتیکی قابل توارث می شوند. بنابراین، ویروس ها می توانند از طریق تعاملات مولکولی گوناگون، با میزبانشان کنش و واکنش داشته باشند. با در نظر گرفتن میزان بالای جهش ویروسها، این تعاملات دلالت بر فرایندها و تطابقات تکاملی در رابطه ی ویروس-میزبان که می توانند بر تکامل یوکاریوتی اثر بگذارند، دارند.

مقدمه

 

        اگرچه ویروسها تجسم فراوان ترین موجود بیولوژیکی بر روی سیاره ما هستند، اما اطلاعات اندکی درباره نقش آنها در تکامل یوکاریوتی وجود دارد. به طور مرسوم، ویروسها به عنوان انگلهای خودخواهی تصور می شوند که، به دلیل فاصله کوتاه بین دو نسل متوالی و همانند سازی مستعد خطایشان، قادرند تا انواع جمعیتهای بزرگی را تولید کنند که به عنوان ازدحامی از ژنوتیپ های جهش یافته می توانند به آسانی با تغییرات در محیط میزبانشان سازگار شوند. با در نظر داشتن این که ویروسها به عنوان عوامل بیماری زا نقش برجسته ای ایفا می کنند، این دیدگاه درباره آنها عادی است. اما، اگرچه این نقطه نظر موجب باور به شدت گسترده ای مبنی بر این است که ویروسها برای میزبانشان مضر هستند، لیکن برعکس، بیشتر ویروسها ممکن است همسفره یا حتی همزیست با میزبان باشند (برای مثال، مرجع ٣). این دیدگاه سوگیری شده که ویروسها مضر هستند درباره ویروسهای گیاهی هم صدق می کند. ویروسهای گیاهی معمولا به عنوان بیماری زاهایی دیده می شوند که در جهت کمک به کشاورزی مورد مطالعه قرار می گیرند. در نتیجه، تحقیقات درباره ویروسهای گیاهی معمولا با هدف درک تعاملات با میزبانهایی که از نظر اقتصادی مهم و نشانگر بیماری هستند انجام می شوند و محدود به مدلهای کشت آزمایشگاهی یا گونه های زراعی تک-کشتی در ترکیب با ویروسهای تولید کننده فنوتیپ سویه-آزمایشگاهی استاندارد می باشند. متأسفانه، تنها اطلاعات اندکی درباره تعاملات ویروسها با گیاهان در حیات وحش وجود دارد که این امر موجب یک شکاف عظیم در درک کلی ما از تنوع، رشد، و اکولوژی ویروسها در محیط طبیعی می شود. براستی، با در نظر گرفتن تنوع زیستی و فراوانی ویروسها، آنها احتمالا نقش ناچیز-پنداشته شده ای در اکوسیستم های ما ایفا می کنند. در واقع، هر گیاه زراعی ممکن است ألوده به یک ویروس یا ویروسهای بیشتری شود. برخی از موارد شناخته شده از ویروسهای همزمان-آلوده کننده که به صورت تجربی بررسی شده اند، دیدگاهی را درباره تعاملات و تکامل ویروسهای گیاهی در ارتباط با میزبانشان ارائه کرده اند. 

این مقاله در نشریه وایلی منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تکامل سلول گیاهی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Impact of RNA Virus Infection on Plant Cell Function and Evolution