چکیده

        تجاری سازی و ایجاد جهاد راهبردی برای تولید مقاوم نیازمند تلاش مشارکتی است.  توانایی های راهبردی که می‌تواند برای همه ذینفعان  به ایجاد ارزش مقاومت کمک کند، بایستی مشخص شود. از طریق شراکت عمومی-خصوصی، فناوری ها و روش هایی برای بکارگیری این توانمندی ها بایستی توسعه داده شود. این مقاله توانایی‌های راهبردی و اهمیت های تجاری عمده را نشان می دهد که لازمه ایجاد ارزش از طریق تولید مقاوم است که بر اساس مشارکت بین رهبران بنگاه و متخصصین صنعت در کنار متخصصین دانشگاهی و نمایندگان آژانس ها و دولت مشخص می‌شوند . همچنین مقاله یک دید آتی را برای محصولات فرآیندها و سیستم های مقاوم که می‌توانند از چنین قابلیت‌هایی استخراج شود ایجاد می کند. 

1. مقدمه

        تعاریف بسیاری برای تولید مقاوم ارائه شده است.  بر طبق یکی از کاملترین تعاریف تولید مقاوم در سطوح محصول، فرایند و سیستم ها بایستی بیانگر کاهش آثار زیست محیطی منفی بوده و بهبود بازدهی انرژی و منابع را پیشنهاد داد حداقل مقدار دوریز را ایجاد کرده ایمنی عملیات را ایجاد کرده و بهبود سلامتی پرسنل را به ارمغان آورد و همه اینها در کنار حفظ و یا بهبود منافع کیفیت محصول و هزینه چرخه عمر کلی باشد. فعالیت های تولید سنتی اساسا  بر قبل از تولید، تولید و استفاده از مراحلی از چرخه عمر محصول، تمرکز کرده اند که منجر به اتلافات زیادی می شود. در حالیکه فعالیت های تولید بدون اطلاع و حذف یا کاهش دور ریز و تولید سبز با تاکید بر استفاده از3R  ( کاهش، استفاده مجدد و بازیافت) تمرکز می کند.  اما هیچ کدام از این راهبردها قادر به بیشینه کردن بازسازی ارزش از محصولاتی که به آخر عمر خود رسیده اند نیستند.  به کارگیری روش‌های تولید مقاوم با استفاده از روش 6R (  کاهش، استفاده مجدد، بازیافت، بازسازی، طراحی مجدد و تولید مجدد)  با در نظر گرفتن جامع مسایل در سطوح محصول، فرایند و سیستم، جریان مواد محصول را در کل چرخه عمر آن  ممکن میکند. این تکامل راهبردهای تولید برای کل چرخه عمر که چهار مرحله چرخه عمر را پوشش میدهد (  قبل از تولید، تولید، استفاده، پس از استفاده)  با بازسازی ارزش از طریق روشهای مختلف اشاره شده در روش 3R یا 6R  در کنار افزایش میزان کاهش زباله مربوطه از طریق هر راهبرد به طور کامل در شکل ۱ نشان داده شده است.

        شرکت های پیشرو که اهمیت راهبردی تولید مقاوم  را درک کرده اند قبلاً قدم هایی برای اجرای ابتکاراتی برای تجارت های با مسئولیت اجتماعی بیشتر و با بازدهی منابع بالاتر بر داشته اند. اما بر اساس برخی گزارش های دیگر، تازه کار ها و شرکت هایی که به کندی سازگار می شوند از اقدامات مبتکرانه مقاوم سازی به دلیل منافع مالی کم گلایه کرده اند.  بنابر این برای درگیر شدن بیشتر صنایع در استفاده از روش های تولید مقاوم مسائل اقتصادی و رقابتی استفاده از چنین روشهایی باید مشخص شده و روشهایی برای حل این نگرانی ها توسعه داده شود.  این مسئله مستلزم دیدگاه متمرکز بر تجارت در تعریف تولید مقاوم  به عنوان روشی که رسیدن کل فرآیند تولید به موفقیت را تضمین می کند و نیازمند یکپارچه سازی و بهینه سازی محصولات و فرآیندها در محیط سیستم است می باشد تا منافع بالقوه تولید مقاوم به صورت عینی بیان شود.  بنابرین بایستی در حالی که عملکرد فرآیند، یکپارچه می شود  به تولید مقاوم از دیدگاه تجاری اشاره شود  و بایستی راهبردهای مربوط به ایجاد ارزش در تولید مشخص شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تولید مقاوم در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Strategies for Value Creation Through Sustainable Manufacturing