چکیده

 

     هدف از این مقاله بررسی رابطه بین توانمندسازی رهبری و جای گیری در شغل سازمانی و اثرات تعدیل کننده وابستگی متقابل کار و سیاست بر روی این ارتباط است. داده های لازم از سه شرکت جی اسم ام (سامانه جهانی ارتباطات همراه) واقع در ترکیه جمع آوری شدند. نمونه شامل 913 نفر از کارکنان همراه با مدیران مستقیم آنها بود. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مدل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیل شده برای بررسی نقش های تعدیل کننده وابستگی متقابل کار و سیاست بر توانمندسازی رهبری و رابطه جای گیری در شغلار سازمانی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که توانمندسازی رهبری به شکل مثبت و معنی داری با جای گیری در شغلار سازمانی کارکنان همبستگی دارد. علاوه بر این، نتیجه تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی از اثرات تعدیل کنندگی وابستگی متقابل کار و سیاست با توجه به رابطه بین توانمندسازی رهبری و جای گیری در شغلار سازمانی پشتیبانی می کند.

مقدمه

     رابطه سرپرست - زیردست نتایج مهم سازمانی بی شماری را تحت تاثیر قرار می دهد. این امر به این دلیل است که رهبران نقشی فراتر از مدیران اطلاعات و رفتارهای مرتبط با کار می باشند - آنها همچنین نقش هایی چون هدایت، پشتیبانی، و الهام بخشی به زیردستان خود را نیز ایفا می کنند (کیبل و جاج، 2003؛ فالبه و یوکل، 1992). در واقع، زیردستان، سرپرستان خود را به عنوان بی واسطه ترین نمایندگان سازمانی خود درک کرده و باز می شناسند، و از تبادل ویژگی و کیفیت به عنوان یک شاخص پذیرش سازمانی استفاده می کنند (کالینز، ماسشولدر، و تیلور، 2012). به این ترتیب، روابط با کیفیت با سرپرستان به جا افتادن کارکنان در شغل خود کمک می کنند (هریس، ویلر، و کاکمار، 2011؛ لی، میچل، سابیلینسکی، برتون، و هولتوم، 2004).

     محاط شغلی یا جا افتادن شغلی سازه ای است که نشانگر درجه ای می باشد که کارکنان در کار و یا سازمان خود جا افتاده و محاط می شوند (هریس، ویلر و کاکمار، 2011). این مولفه پیامدهای مهمی فراتر از اثرات نگرش های کاری کارکنان به طور کلی (هولتوم و ایندرایدن، 2006) نظیر نیات جابجایی شغلی کارکنان، جابجایی شغلی واقعی و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد (لی، میچل، سابیلینسکی، برتون، و هولتوم، 2004؛ میچل و همکاران، 2001).

منبع:

Empowering leadership and organizational job embeddedness: the moderating roles of task interdependence and organizational politics

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان توانمندسازی رهبری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید