چکیده

     کودکان مبتلا به سندرم داون شیوع بالاتر اختلال نقص توجه با یا بدون بیش‌فعالی یا تکانشگری (ADHD) را نسبت به بقیه جمعیت عمومی نشان می‌دهند. تشخیص و شناسایی ADHD مهم است زیرا می‌تواند عملکرد را در مدرسه تحت تأثیر قرار دهد و باعث اختلالات رفتاری شود. این مطالعه تحقیقاتی دو هدف دارد. اول از همه، در این بررسی به پیامدهای ADHD بر کودکان مبتلا به سندرم داون توجه می‌کنیم. دوم، تجزیه و تحلیل سیستماتیکی از مقالات منتشر شده در ادبیات علمی مربوط به آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص ADHD در کودکان DS را ارائه می‌کنیم.

اختلال نقص توجه با یا بدون بیش‌فعالی یا تکانشگری  و سندرم داون

     اختلال نقص توجه با یا بدون بیش‌فعالی یا تکانشگری(ADHD)  حدود 3 تا 7 درصد از کودکان دبستانی در کل جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که در کودکان دارای این معلولیت ذهنی این رقم بالغ بر 14.8٪ و در سندرم داون DS می‌تواند به 9٪ برسد. علائم اصلی نقص توجه، بیش‌فعالی و تکانشگری است. والدین کودکان و نوجوانان مبتلا به DS  بیشتر اختلالات رفتاری و مشکلات مرتبط با توجه کردن را با مقایسه آنها با خواهر و برادر دارای رشد طبیعی مطرح کرده‌اند. بیش‌فعالی بیشتر در کودکان DS 11-5 ساله زمانی که آنها با یک گروه خواهر و برادری مقایسه می‌شود نیز نشان داده شده است.

     ADHD یک اختلال ژنتیکی عصبی است. در این اختلال، تغییرات عملکردی و آناتومیکی در قشر جلوی مغز و ارتباط آن با هسته (به ویژه هسته رشته ای) و مخچه عمدتا شامل مسیرهای کاتچولامینرژیک و انتقال دهنده‌های عصبی، دوپامین و نورآدرنالین وجود دارد. 

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اختلال نقص توجه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Attention deficit disorder with or without hyperactivity or impulsivity in children with Down's syndrome