چکیده

         سرمایه گذاری های رانده شده توسط توانایی برای نوآوری موثر و محصولات و خدمات بازار (سرمایه گذاریهای نوآوری خوانده می شود) تجربه یک پیشرفت پیچیده از تحقیقات اولیه برای سودآوری را دارند. این مقاله فعالیتهای مرتبط با نوآوری در طول دو مرحله رشد تجربه شده توسط سرمایه گذاریهای جدید انرژی را در نظر می گیرد: فرآیند تحقیق و توسعه و فرایند بازاریابی. از یک روش تحلیل پوششی داده های غیرشعاعی برای ساخت شاخصها در جهت اندازه گیری بهره وری تحقیق و توسعه، کارایی بازار و بهره وری نوآوری یکپارچه استفاده شد. پژوهش تجربی با استفاده از این شاخصها و داده ها در مورد 38 سرمایه گذاری جدید انرژی در چین از سال 2009 تا 2013 سه یافته مهم را آشکار ساخت. اول، سرمایه گذاریهای جدید انرژی معمولا زمانیکه به نوآوری کشیده می شوند ناکارآمد هستند. این حالت مخصوصا در طول مرحله تحقیق و توسعه نوآوری صدق می کند و بطور دوره ای یک پدیده که سرمایه گذاریها کمتر بر روی تحقیق و توسعه بجای تاکید بر بازاریابی تمرکز دارند وجود دارد. دوم، انواع مختلف سرمایه گذاریهای انرژی با توجه به بهره وری آنها در نوآوری با هم تفاوت دارند. از این تعداد، سرمایه گذاریهای انرژی هسته ای بیشترین کارآمدی را در بازارایابی و نوآوری ادغام شده دارند، سرمایه گذاریهای انرژی بادی بیشترین کارامدی را در نوآوریهای تحقیق و توسعه دارند و سرمایه گذاریهای انرژی خورشیدی در بهره وری تحقیق و توسعه پشت سر بقیه قرار دارد. سوم، فعالیتهای نوآوری بصورت موثر و فشرده تنها در تعداد کمی از سرمایه گذاریها در نظر گرفته می شوند، نوآوری در اکثر سرمایه گذاریها می تواند بطور کلی گسترده و ناکارآمد در نظر گرفته شود. سرمایه گذاریهای با نواوری و حالتهای مختلف بهره وری بازاریابی باید استراتژیهای پیشرفت هدفمند را بر اساس ویژگیهای بهره وری پیاده سازی کند. 

1. مقدمه

        مصرف کلی انرژی چین در نتیجه رشد سریع اقتصادی در حال افزایش است. در سال 2013، مصرف انرژی چین 75/3 میلیون زغال سنگ استاندارد است که 4/22 درصد مصرف جهانی را تشکیل می دهد. با توجه به پیش-بینیهای آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی می شود که مصرف انرژی چین در دهه های آتی رشد داشته باشد. زغال سنگ مهمترین منبع انرژی در چین است و آلودگیهای زیست محیطی ایجاد شده توسط مصرف زغال سنگ چالشهایی را برای توسعه پایدار ایجاد می کند. بهبود بهره وری انرژی کمک می کند که این مسئله را نشان دهیم و بسیاری از مطالعات بر روی تخمین بهره وری انرژی تمرکز کرده اند. با این حال بهینه سازی ساختار مصرف انرژی نیز باید منجر به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار به سطوح مورد نظر شود. چین باید جایگزینهای انرژی جدید را برای کاهش وابستگی به زغال سنگ و سوختهای فسیلی و رسیدن به تقاضاهای انرژی در حال رشد اجرا و پیاده-سازی کند.

         دولت مرکزی چین اهمیت توسعه منابع انرژی جدید را تصدیق می کند و سیاستهای حمایتی را آغاز کرده است. برنامه دوازدهم پنج ساله پیشنهاد کرد که انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی هسته ای 4/11 درصد کل مصرف انرژی را تا سال 2015 تشکیل می دهد. تا سال 2020، هدف رسیدن به 15 درصد مصرف انرژی کلی است که از منابع غیرفسیلی آمده است. صنعت انرژی جدید یک صنعت در حال ظهور با اهمیت استراتژیک زیاد در چین است، این صنعت قویا توسط دولت حمایت می شود و افزایشی در ظرفیت منابع انرژی جدید مانند خورشیدی، بادی، برق آبی و دیگر انرژیهای جدید وجود داشته است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان DEA غیر شعاعی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Two-stage innovation efficiency of new energy enterprises in China: A non-radial DEA approach