چکیده

          در این مقاله یک گیرنده رادیویی تربیعی پهن باند با به کارگیری فیلترهای انتخاب کانال تبدیل کننده A/D بر اساس مدولاسیون ΔΣ (ADCSF) ارائه شده است. خروجی میکسر پسیو تربیعی به طور مستقیم به ورودی ADCSF ها متصل می شود، که در آن یک مدولاتور مرتبه اول ΔΣ در یک فیلتر انتخاب کانال باترورث مرتبه چهارم (CSF) برای تأمین محدوده دینامیکی کافی برای سیستم سلولی گنجانیده شده است. در روش به دست آمده برای طراحی ADCSF تابع انتقال CSF حفظ می شود. گیرنده 65 nm CMOS دارای محدوده فرکانسی 0.6 - 3.0 GHz است و می تواند برای پشتیبانی از پهنای باندهای 2xLTE20، LTE20 و LTE10 برنامه ریزی شود. عدد نویز این گیرنده از 2.3 dB تا 3.9 dB تغییر است، مصرف جریان آن در حالت 2xLTE20 بین 3.3 mA در 0.6 GHz و 44 mA در 3.0 GHz بوده و از یک منبع 1.2 V تغذیه می کند که شامل 10 - 21 mA برای تولید و توزیع فاز LO است. مقدار SNDR در فرکانس GHz 1.8 LO، برابر با 47-51 dB است.

1. مقدمه

         در گیرنده های رادیویی سلولی مدرن (RX) الزامات سختگیرانه، نه تنها در مورد پهنای باند، توان، و مصرف سطح، بلکه درباره رد مداخله گر تهاجمی مورد نیاز در استانداردهای ارتباطی مانند LTE نیز در حال افزایش است. شکل (a)1 معماری تبدیل مستقیم RX را نشان می دهد که در آن RF پیشرو در حالت جریانی کار می کند. تقویت کننده هدایت انتقالی نویز پایین (LNTA) تبدیل ولتاژ به جریان و تقویت آن را انجام می دهد، و جریان خروجی آن برای کاهش فرکانس به میکسر تربیعی پسیو تغــــذیه می شود. پس از آن، یک تقویت کننده امپدانس انتقالی (TIA) سیگنال حالت جریان را به حالت ولتاژ تبدیل کرده و آن را تقویت می کند. قبل از تبدیل نهایی به حوزه دیجیتال، فیلتر انتخاب کانال پایین گذر (CSF) به طور معمول مداخله گرها (هم نزدیک و هم دور) را تضعیف می کند، به طوری که شرط محدوده دینامیکی (DR) در مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) تخفیف می یابد، و اجرای توان کارآمد RX را تضمین می کند. مدولاتور ΔΣ (DSM) زمان پیوسته (CT)، به علت مقاوم بودن آن نسبت به موارد غیره ایده آل بودن مدار و فیلترینگ ضمنی ضد پلگی [Anti- aliasing]، یک انتخاب مناسب برای RX ADC است [1].

         در چند کار اخیر برای دستیابی به کاهش توان و سطح کل برای داشتن عملکردی مشابه با CSF و DSM کاسکاد استاندارد، CSF و DSM به صورت همزمان طراحی شده است. یک روش ممکن برای این کار جاسازی CSF در DSM است [2]، [3]، که باعث کاهش نویز و عملکرد خطی CSF می شود، در حالی که تابع انتقال نویز (NTF) DSM تحت تأثیر CSF جاسازی شده قرار نمی گیرد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان گیرنده رادیویی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A 65 nm CMOS Wideband Radio Receiver With ΔΣ-Based A/D-Converting Channel-Select Filters