چکیده

            PFC (کنترل پیش بین فانکشنال ) می تواند به عنوان یک پلی بین PI(D) و MPC مختلط باشد. کنترل PI(D) می تواند مسائلی را به همراه داشته باشد که زمان مرده و قیدها را نیز مورد بررسی قرار دهد. PFC این موارد را اداره کرده و اغلب نسبت به استفاده از یک پیش بینی کننده اسمیت  بهتر است. PFC یک MPC ساده قابلیت اطمینان تحقق است که بدین نحو از پیش بینی و پیش نمایشی از متغیرهای کلیدی را مورد استفاده قرار می دهد. PFC می تواند بوسیله قطعه کد برنامه ساده بکار گرفته شود و از اینرو هزینه های لایسنس ارزانی دارد. این آموزش، ایده اولیه PFC و همچنین الگوریتم هایی را برای مراحل و فرآیندهای نوعی معرفی می نماید. شبیه-سازی ها، تأثیرگذاری نیز مزایای فراوان آن نسبت به پیش بینی کننده های PI(D) و اسمیت را روشن می سازد.

1. مقدمه

          کنترل PI(D) (تناسبی–انتگرالی–مشتقی ) در صنعت به خوبی شناخته شده است، چنانکه اغلب کنترل کننده ها از این نوع هستند. از طرف دیگر، پارامترهای PID برای سریعترین فرو نشست نامتناوب نمی توانند به آسانی تنظیم گردند و استفاده آن توسط زمان های مرده محدود می گردد. یک توسعه ای برای فرآیندهای زمان مرده، استقرار یک پیش بینی کننده اسمیت در کنار آن می باشد. با این وجود، این مکانیزم نسبت به تغییرات پارامتر حساس است. 

           ریچالت  ]1[ PFC (کنترل پیش بینانه فانکشنال) را به عنوان یک راه چاره ای برای PID جهت فرآیندهایی با زمان مرده معرفی نمود و قادر بود که بر پردازشگرهای در دسترس در سال 1960 بکار گرفته شود! این متغیر تنظیم شونده به صورت دستی (MV ) به صورت مجموع توابع پایه ای وزن دار تعریف می گردد و با مینیمم سازی یک مجموعی از عبارات درجه دوم خطاهای کنترلی در آینده اصطلاحاً نقاط انطباق گفته می شود، محاسبه می-گردد. به جای وزن  دهی به نموهای کنترلی، اختلاف بین یک مسیر مرجع و سیگنال کنترل شده به طور نمایی وزن دهی می شود. اگر سیگنال مرجع و اختلال تنها به صورت مرحله  ای تغییر کنند، در آن هنگام تنها یک تابع بنیادین و یک نقطه انطباقی مورد نیاز هستند و MV از طریق یک معادله جبری محاسبه می گردد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کنترل PID در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

An Alternative for PID control: Predictive Functional Control - A Tutorial