چکیده

طرح‌های تطبیقی تناسبی ارائه‌شده‌اند تا از کم‌پشتی بهر برده شده و به هم‌گرائی فیلتر  در حذف پژواک آکوستیک سرعت بخشیده شود. اخیراً، تجمیع فیلترهای تطبیقی گسترش داده‌شده‌اند تا با طرح‌های تناسبی فعالیت کنند. این کار برای رسیدن به عملیاتی مقاوم درزمانی است که سطح واقعی ارائه‌شده‌اند  در راه‌حل بهینه مشخص باشد. علاوه بر این، بهره‌برداری از توزیع نامتقارن انرژی تطبیقی در طرح‌های تناسبی برای کاهش اشتباه تنظیم در فضای حالت کلی امکان‌پذیر است. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که این ساختارهای فیلترهای تطبیقی جدید، که اصولاً برای حذف پژواک ارائه‌شده و مورد آزمون قرارگرفته‌اند، چگونه می‌توانند به صورتی مؤثر برای بهبود مصالحه عملکرد معمول بسط داده شوند. لازم به ذکر است که این مصالحه عملکرد معمول به‌وسیله ارائه چندین تغییر کوچک در سناریوهای کنترل فعال نویز ظاهر می‌شوند. نتایج تجربی در سناریوهای واقعی نشان می‌دهند که طرح‌های ارائه‌شده  باعث تأمین جایگزین‌هایی جالب برای استفاده سنتی  از تک فیلتر تطبیقی می‌شوند.

1.دیباچه

     کنترل فعال نویز (ANC) حوزه‌ای موردتوجه است که روش‌های پردازش سیگنال دیجیتال را با آکوستیک‌های سنتی تجمیع می‌کند. استفاده از الگوریتم‌های تطبیقی برای ANC از دهه 1980 به صورتی پیوسته موردمطالعه قرارگرفته است. سیستم‌های ANC قصد دارند تا نویز را به‌وسیله تولید یک ضد نویز کاهش دهند. این ضد نویز باعث حذف نویز اولیه می‌شود. شکل 1 یک پیکربندی معمول برای سیستم ANC را نشان می دهد. سیگنال تولیدشده از طریق منبع نویز از طریق مسیر پژواک اولیه به سمت نقطه‌ای منتشر می‌شود که نویز باید حذف شود، بعد از اضافه شدن نویز  ، سیگنال اختلال   تولید می‌شود. ورودی سیستم کنترل نویز ( )، با منبع نویز همبستگی دارد و ازاین‌رو می‌تواند برای تولید سیگنال   مورداستفاده قرار گیرد. این سیگنال بعد از انتشار از طریق یک مسیرثانویه اجتناب‌ناپذیر با پاسخ ضربه h، به سیگنال اختلال اضافه می‌شوند و سیگنال خطای   را تولید می‌کنند. هدف الگوریتم تطبیقی، ارزیابی مکرر وزن های فیلتر به طریقی است که تابع سیگنال خطای   حداقل شود.

چندین اختلاف بنیادین بین یک پیکربندی ANC و تنظیمات استاندارد برای شناسایی کانال وجود دارد. اول، هیچگاه نمی توان به صورت مستقیم به سیگنال اختلال دسترسی داشت، به طوریکه تنها برای اندازه گیری خطا بعد از حذف نویز امکان‌پذیر  است. چنین خطایی به عنوان تجمیع آکوستیکی   و خروجی فیلتر تطبیقی که با h فیلتر شده، بدست می آید در حالی که در یک سناریو شناسایی استاندارد، معمولا یک تفریق در نظر گرفته می‌شود. دوم، مهم تر از همه، ظهور مسیر ثانویه بین خروجی فیلتر تطبیقی   و سنسور نویز (که   در آن اندازه گیری می‌شود) باعث ایجاد نیاز برای ارائه پیکربندی های تک کاره برای ANC می‌شود. روش معمول برای در نظر گیری این پاسخ h شامل فیلتر کردن سیگنال ورودی   از طریق ارزیابی قبلی از این پاسخ h می‌شود. این موضوع، طرح x فیلتر شده مرسوم را تامین می‌کند که در شکل 2 نشان داده شده است.  به عنوان جایگزینی برای FX ، ساختار x فیلتر شده تغییر یافته امکان بازیابی سیگنال اختلال (  در شکل 3) را فراهم می‌کند و در مقایسه با دیگر ساختارهای فیلتر کردن، بهترین عملکرد هم‌گرائی را برای ANC تامین می کنند.

-  این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کنترل فعال نویز در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.

منبع:


COMBINATIONS OF PROPORTIONATE ADAPTIVE FILTERS IN ACOUSTICS: AN APPLICATION TO ACTIVE NOISE CONTROL