چکیده

      انتشار اکوستیک (AE) یک شکل شناخته شده از ازمون غیرمخرب است. در چند سال اخیر، فناوری اندازه گیری AE برای پوشش دادن ناحیه نظارت بر وضعیت ابزار گسترش یافته است. این مقاله برخی از تجربات دانشگاه فناوری ورشو (WUT) را در چنین کاربردهایی از AE ارائه می دهد.  این مقاله تفسیری در مورد اعوجاح های سیگنالی رایج و راه حل های ممکن برای اجتناب از انها را فراهم میکند. علاوه بر این، مطالعه مشخصه چندین AE مختلف و سنسورهای اولتراسونیک استفاده شده در WUT فراهم می شود. ارزشیابی قابلیت کاربرد برخی از مقیاس های اصلی انتشار اکوستیک برای نظارت بر وضعیت ابزار نیز در این مقاله ارائه میشود. نهایتاً این مقاله، روشی برای اشکارسازی وقوع خرابی فاجع امیز ابزار را در چرخاندن ارائه می دهد، که از نشانه های دیگری غیر از دامنه مستقیم سیگنال AErms استفاده می کند. این روش مبتنی بر تحلیل اماری توزیع های سیگنال AErms است.

1. مقدمه

       هزینه فزاینده کارگر باعث تولید یک تقدم مهم در کشرهای صنعتی اصلی شده است. یک از مهمترین عوامل پیشرفت خودکار در عرضه عملیات ابزار ماشینی، نظارت بر وضعیت ابزار (TCM) است. پدیده های مختلف بیشماری می توانند برای این مقصود به کار گرفته شوند و گونه های مختلف سنسورها در بازار دردسترس هستند، مثلاً مراجع [1-4]. برخلاف تعداد در حال رشد مقالات منتشر شده و ارائه دهنده روش های خوب برای پردازش سیگنال AE خام، تا بحال روش هایی در اقدامات صنعتی به کار گرفته نشده اند، که در انها روش های ساده مستولی شده باشند، با استفاده از سیگنال دمدوله شده (معمولاً AErms) [3]. هرچند، سیستم موجود برای نظارت بر وضعیت ابزار، مبتنی بر اندازه گیری های AE، هنوز به اندازه کافی قابل اطمینان هستند. بنابراین، به نظر میرسد بازگشت به عقب و به برخی از ملاحظات اساسی مرتبط با پردازش سیگنال AE و ارزشیابی انها با ارزش باش.      

2. پردازش و تفسیر سیگنال AE 

2.1. زنجیره اندازه گیری

      روش نوعی پردازش سیگنال AE در برش فلز از الگوی نشان داده شده در شکل 1 است. سنسور پیزوالکتریک AE معمولاً تا حد امکان نزدیک به ناحیه برش واقع می شود. اجزای فرکانس پایین نویز، که به ناچار در سیگنال AE‌ حضور دارند، با وضعیت ابزار همبستگی ندارند و ازاینرو بی استفاده هستند. بعلاوه، انها می توانند دارای دامنه بالا باشند که استفاده از تقویت معکوس سیگنال را تحمیل می کند. بنابراین اجزای انها باید حذف شوند (با فیلتر بالاگذر) در سریع ترین مرحله ممکن، درست بعد از بافر نمودن ضروری. برخی اوقات سیگنال AE از طریق فیلتر پایین گذر برای خلاص شدن از اجزای فرکانس بالا ناشی از جرقه های الکتریکی و غیزه تغذیه میشود. یا برای اجتناب از همپوشانی. سیگنال AE خام (AEraw) می تواند در شکل مقدار میانگین یا RMS (AE rms) برای به دست اوردن متغیر فرکانس پایین دمدوله شود، بنابراین، می تواند ثبت شود یا با تجهیزات رایج و کم هزینه تر پردازش سیگنال پردازش شود.

- این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کاربرد AE در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Some aspects of AE application in tool condition monitoring