چکیده

          کاربردکاوی وب شامل سه مرحله اصلی است: قبل از پردازش، کشف دانش و تجزیه‌وتحلیل الگو. اطلاعات به‌دست آمده از تجزیه‌وتحلیل می‌تواند توسط مدیران وب‌سایت برای مدیریت کارآمد و شخصی از وب‌سایت خود استفاده شود و در نتیجه نیازهای خاص جوامع خاصی از کاربران می‌تواند برآورده شود و سود افزایش یابد. همچنین، کاربردکاوی وب تشخیص الگوهای پنهان نهفته در ورود داده‌های وب است. این الگوها نشان‌دهنده‌ی رفتار کاربر در حال جستجو است که می‌تواند برای تشخیص انحراف در رفتار کاربر در بانکداری مبتنی بر وب و برنامه‌های کاربردی دیگر که در آن حریم خصوصی داده‌ها و امنیت آن‌ها اهمیت زیادی برخوردار است به کار رود. روش پیشنهادی داده‌های وب‌سایت پلی‌تکنیک دکتر T.M.A.PAI را پردازش، کشف و تجزیه‌وتحلیل می‌کند. مدل ترکیبی براساس عصبی-فازی برای کشف دانش از لاگ وب استفاده شده است.

1. معرفی 

         افزایش تعداد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب که در مجموعه‌ای از مقدار عظیمی از اطلاعات در وب سرور منجر به پایگاه‌داده‌های مربوطی می‌شود. این موضوع در کشف دانش با استفاده از تکنیک‌های وب‌کاوی استفاده شده است. در کاربردکاوی وب الگوهای جستجو کاربران برای استخراج اطلاعات مفید تجزیه‌وتحلیل می‌شود. جوامع کسب‌وکار از دانش کشف برای افزایش سود توسط وب‌سایت‌های شخصی برای مشتری استفاده می‌کند. با هدف درک رفتار کاربران و تنظیمات و در نتیجه افزایش سود برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب، کاربردکاوی وب الگوهای استفاده شده‌ی پنهان و جالب در داده‌های وب را کشف می‌کند. معمولا، کاربردکاوی وب شامل پیش‌پردازش، کشف دانش و تجزیه‌وتحلیل الگو است. 

         لاگ‌های مربوط به سرور به عنوان ورودی برای فرآیند وب‌کاوی استفاده می‌شود. داده‌های لاگ بدون ساختار و مبهم هستند. به‌منظور استخراج الگوهای مفید از لاگ وب، باید برای رفع نویزهای آن از پیش پردازش شوند، در نتیجه داده‌های با حجم کاهش یافته پردازش شود. الگوریتم‌های داده‌کاوی می‌تواند برای لاگ‌های وب از پیش پردازش شده و برای استخراج الگوهای مفید به‌کار برده شود. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کاربردکاوی وب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Neuro-Fuzzy Based Hybrid Model for Web Usage Mining