چکیده

        صنایع گردشگری و هتلداری, فناوری اطلاعات را به طور گسترده ای پذیرفته اند تا هزینه ها را کاهش دهند، بهره وری عملیاتی را افزایش دهند و مهمتر از همه کیفیت خدمات و تجربه مشتری را بهبود بخشند. این مقاله, یک بازنگری جامع از مقالات منتشر شده در 57 مجله تحقیقات گردشگری و هتلداری از سال 2005 تا 2007 را ارائه می کند. با گروه بندی یافته ها به رده های مصرف کنندگان، فن آوری ها و تامین کنندگان، این مقاله در مورد تکامل کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری و هتلداری صحبت می کند. این مقاله نشان می دهد که فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای برای فعالیت های رقابتی سازمان های گردشگری و هتلداری و همچنین مدیریت توزیع و بازاریابی سازمان ها در مقیاس جهانی بسیار مهم است.

مقدمه

           رقابت شدید در محیط کسب و کار امروز بدان معنی است که کسب و کارهای گردشگری و هتلداری باید به سختی کار کنند تا بتوانند رقابت کنند. موفقیت یک کسب و کار تا حدی به توانایی آن در دستیابی و استفاده از اطلاعات به روز شده برای کمک به فرایندهای مدیریت و بازاریابی بستگی دارد. از این رو، فناوری اطلاعات (IT) به سازمان کمک می کند تا اطلاعات را به صورت پویا مدیریت کند و از طریق کمک به تصمیم گیرندگان برای سرمایه گذاری و تصمیم گیری مناسب، بر رقابت تجاری تاثیر می گذارد. فناوری اطلاعات به مشتریان کمک می کند تا خواسته های مربوط به اطلاعات به موقع و دقیق را برآورده سازند و انتشار فناوری اطلاعات در صنایع گردشگری و هتلداری اخیراً با نرخ بی سابقه ای افزایش یافته است (Connolly  و  Lee، 2006؛ Singh  و  Kasavana، 2005). این امر از حضور گسترده سیستم های فناوری اطلاعات که برای کمک به مدیران در ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان خود و افزایش بهره وری عملیاتی و کنترل هزینه های همکاری می کنند, مشهود است. محققان اظهار داشته اند که فناوری اطلاعات، با عمل کردن به عنوان محافظ و ارتقادهنده، مستقیماً بر تجارب و رفتار گردشگران تاثیر می گذارد (Kim و Ham، 2007؛ Singh، Kim و Huh، 2006؛ Winata  و  Mia، 2005).

         از نظر استراتژیک, IT به تدریج موجب تغییر شکل ساختار اساسی صنعت و جامعه (Buhalis، 1998، 2003) می شود.  IT می تواند دانش را در مرکز یک رقابت تجاری قرار دهد (Chathoth، 2007؛ Ham، Kim و Jeong، 2005). علاوه بر این Law و جوهراتنام (2005) پیشنهاد دادند که فناوری اطلاعات می تواند ماهیت محصولات و فرآیندهای گردشگری و هتلداری، فرآیندها، کسب و کارها و رقابت را تغییر دهد و برای سازمان های گردشگری و هتلداری که موفق به ساخت سیستم های IT مناسب نشده اند، هدایت و مدیریت کسب و کار اطلاعات-محور آنها که به رقابت آنها آسیب می رساند, مشکل است.

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کاربردهای فناوری اطلاعات در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Information Technology Applications in Hospitality and Tourism: A Review of Publications from 2005 to 2007