خلاصه

زمینه: پولیپ  بینی یک برآمدگی خوش خیم مخاط به داخل حفره  ی بینی است که دارای منشاء چندفاکتوری می باشد. نشان داده شده است که ویتامین D دارای پتانسیل تحریک سیستم ایمنی است و می تواند به عنوان  بازدارنده  ی تکثیر سریع سلول عمل کند. 

هدف مطالعه: تعیین  خاصیت ایمنی زایی و اثر احتمالی ویتامین D در جلوگیری از تکثیر سریع پولیپ بینی انسان.

مواد و روش: 30 نفر بیمار انتخاب شده و در سه گروه  مساوی تقسیم شدند.گروه اول (نمونه های سالم). گروه دوم بمدت 4 هفته مقادیر پایینی از ویتامین D (1000IU) را به صورت خوراکی دریافت کردند.گروه سوم مقادیر بالایی(4000IU) از ویتامین D را به صورت خوراکی در طول 4 هفته دریافت کردند. هر کدام از گروه های 2 و 3 خود به دو زیر گروه تقسیم شدند، زیرگروه B بیماران قبل از دریافت ویتامین D و زیرگروهA بیماران پس از دریافت ویتامین D.از همه ی افراد گروه  بیوپسی(نمونه برداری از بافت زنده) برای تست های هیستولوژیکی و تعیین ایمونوهیستولوژیکی  و تعیین بیان گیرندهای TOLL مانند انجام شد.

نتایج: بیماران قبل از دریافت ویتامینD ( گروههای 2b , 3b) با علایم ظاهری  مانند (درد چهره ای ، سردرد، سیاه  شدگی بینی، تخلیه ی بینی، ترشح پشت بینی و اخلال در بویایی)  و  شواهد اندوسکوپیک لوند و مک کی مانند(پولیپ، ادم  و تخلیه) ، تخریب اپیتلیوم تنفسی، تجمع مقدار زیادی از فیبرهای کلاژن در لامیناپروپیا و بیان بالای TLR-9 حاضر شدند. گروه دریافت کننده ی دوز بالای ویتامین D اپیتلیوم تنفسی تقریبا سالمی داشته و کاهش چشمگیری در علایم ظاهری و اندوسکوپیک نشان دادند.  درصد تجمع کلاژن و بیان گیرنده یtlr-9 نیز  به میزان چشمگیری کاهش یافت ولی این کاهش در مقدار کلاژن و بیان TLR-9  در دوز پایین ویتامین D چشمگیر نبود. 

نتیجه گیری: نقش ویتامینD  در محافظت در برابر پولیپ بینی چشمگیر است بخصوص زمانیکه در دوزهای بالاتر استفاده می شود که باعث کاهش اندازه ی پولیپ بینی و بهبود علایم و نشانه های پولیپ می شود. 

مقدمه

         رینوسینوزیت مزمن(CRS) یک بیماری مزمن است که با التهاب مخاط های سینوسی شناخته  میشود.علایم CRS شامل آبریزش جلویی/عقبی بینی، گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی و فشار در بینی است که اغلب دو مورد از این علایم علی رغم مراقبت های پزشکی تا 12 هفته تداوم دارند. عوامل ایجاد بیماری  CRS هنوز به صورت کامل شناخته نشده است اما به نظر می رسد حساسیت، عفونت های باکتریایی و ویروسی و مشکلات ساختاری در ایجاد آن نقش داشته باشند.CRS اغلب بر اساس تست های هیستولوژیکی و فیزیکی به دو گروه تقسیم می شود: رینوسینوزیت مزمن  همراه با پولیپ بینی و رینوسینوزیت مزمن بدون پولیپ بینی.

          مطالعات اخیر نشان میدهد که رینوسینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی با سطوح افزایش یافته ی IL-5, IL-13 ، EOTAXIN و پروتیین کاتیونی ائوزینوفیلی (ECP) شناخته می شود.

این مقاله در نشریه HOAJ منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پولیپ بینی انسان در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Does vitamin D have protective effect on human nasal polyposis: histological and immunohistochemical study