چکیده

      پوشش های اکسیداسیون میکرو - قوس (MAO) آلیاژهای منیزیم ZK60 در یک الکترولیت دوگان خود-توسعه یافته متشکل از سیلیکات سدیم و فسفات در جریان ثابت بالای 1.8  آمپر تشکیل شدند  ( ). فرآیند MAO و رشد مکانیسم توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) تزویج شده با یک طیف سنج پراکنده انرژی (EDS)، میکروسکوپ اسکن لیزری دوکانونی و پراش اشعه ایکس مورد بررسی قرار گرفت (XRD). نتایج نشان داد که فرآیند رشد پوشش MAO عمدتاً در مراحل "تشکیل ←سوراخ شدن ←رشد سریع اکسیداسیون میکرو قوس ←تخلیه قوس الکتریکی بزرگ ←خود تعمیر"  رخ می دهد. این پوشش به طور همزمان به سمت درون و آشکار همزمان با مرحله اولیه رشد می کند، اما رشد به بیرون  پوشش, بعداً غالب می شود. Mg، Mg2SiO4 و MgO، فاز های اصلی پوشش سرامیکی هستند.

1. مقدمه

       با توجه به منابع، عملکرد و مزیت قیمت، آلیاژهای منیزیم توجه کافی را در سال های بسیاری به خود معطوف نموده اند که به عنوان "مواد ساختاری سبز در قرن 21ام نامیده می شوند. با این حال، پتانسیل و محدوده کاربرد, هر دو به واسطه حساسیت آنها به خوردگی و عملکرد نامرغوب در برابر پوسیدگی محدود شده است. بنابراین، اصلاح سطح مناسب می تواند مقاومت در برابر خوردگی آلیاژ منیزیم موجود را افزایش دهد که اهمیت عملی مهم دارد [1،2].

       اکسیداسیون میکرو - قوس (MAO) یک روش پرداخت سطح ساده، ملایم، کارآمد برای تشکیل پوشش های سرامیکی روی آلومینیوم, تیتانیم، منیزیم و آلیاژهای آنها می باشد. خواص سطحی، مانند مقاومت در برابر فرسودگی و در برابر خوردگی، عایق الکتریکی، چسبندگی به بستر، را می توان بطور قابل توجهی با MAO [3-5] بهبود بخشید. این یک واقعیت بی چون و چرا است که مکانیسم رشد فرآیند MAO فرآیند بسیار پیچیده و شامل واکنش شیمیایی، الکتروشیمیایی، واکنش پلاسما در دمای بالا، و غیره می باشد. و هیچ مدل منطقی به طور کامل و دقیق نمی تواند این تئوری را در خانه و خارج از خانه توصیف نماید. chen و همکاران [6،7] تصور می کردند که این فرآیند, یک رشد زیر-تک لایه است، یک فرایند چرخه ای که دوره تکراری تشکیل ←تجزیه ←ذوب ← مایع شدن← پخت → اصلاح را تجربه می کند. ساختار سلولی تشکیل شده از نانوذرات لایه به لایه در حال رشد است، که لایه متراکم به طور عمده از MgO ساخته می شود. Ge و همکاران [8] , فرآیند MAO آلیاژ منیزیم تشکیل شده در سیستم سیلیکات را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که این لایه متراکم, در مرحله مقدماتی تشکیل می شود و لایه شل بعداً به نظر می رسد که درصد زیادی از ضخامت کل فیلم را در بر می گیرد. همچنین آنها تجزیه و تحلیل کمی و اندازه گیری تلفات انرژی و تغییر امپدانس لایه غشا در واکنش را انجام دادند. محققان دانشگاه نورث وسترن پلی تکنیک [9/11],  اثر عناصر خاکی کمیاب بر رشد لایه غشا را مورد مطالعه قرار دادند. آنها فکر می کردند این فیلم MAO, یک ساختار دو لایه در سیستم سیلیکات است. لایه متراکم عمدتاً از MgO تشکیل شده است، و لایه سست (شل) عمدتاً از MgSiO3 تشکیل شده است.

- این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پوشش های سرامیکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Research of growth mechanism of ceramic coatings fabricated by micro-arc oxidation on magnesium alloys at high current mode