چکیده

       دولت ها در سراسر جهان, برنامه های دولت-الکترونیک را توسعه داده اند و انتظار دارند تا مزایای مهم از جمله بهبود بهره وری و یا شفافیت بیشتر را به دست آورند. با این حال، بسیاری از پروژه های دولت-الکترونیکی در ارائه وعده های خود از نظر نتایج خاص موفق نبوده اند. برخی از این شکست ها, نتیجه عدم درک در مورد روابط میان فن آوری ها، استفاده از اطلاعات، عوامل سازمانی، ترتیبات نهادی، و زمینه های اجتماعی و اقتصادی مرتبط در انتخاب، پیاده سازی و استفاده از فن آوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که عدم تطابقات و پیامدهای ناخواسته را تولید می کند. این مقاله, استفاده از تئوری نهادی و شبیه سازی پویا، به خصوص دینامیک سیستم را به عنوان یک رویکرد یکپارچه و جامع برای درک پدیده های دولت-الکترونیک پیشنهاد می دهد. ترکیب یک تئوری سالم و یک تکنیک تحلیلی پیچیده, به بهبود درک ما در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط های دولتی کمک خواهد کرد. این مقاله, مورد برنامه الکترونیکی-مکزیک، به خصوص در مورد استراتژی برای ایجاد پورتال های محتوای مبتنی بر وب برای شهروندان در زمینه های آموزش، بهداشت، اقتصاد و دولت را بررسی می کند. با استفاده از زیرساخت فن آوری مشابه و تحت رهبری وزارت فدرال یکسان، چهار شبکه مختلف از سازمان های دولتی و غیر دولتی در ایجاد پورتال های اینترنتی و محتوای آنها مشغول شدند. نتایج, شواهدی برای نشان دادن روابط مهم دو طرفه بین فرآیندهای (نهادها) رسمی ، شبکه های نماینده سازمانی (اشکال سازمانی)، و ویژگی های حاصل از چهار پورتال موضوعی (تکنولوژی تصویب شده) را فراهم می کند.

1. مقدمه

       دولت-الکترونیکی به عنوان یک استراتژی قدرتمند برای تحول دولت شناخته شده است. در 10 سال گذشته، دولت های سراسر جهان, برنامه های دولت-الکترونیکی را با امید به دست آوردن مزایای مهم مانند صرفه جویی در هزینه، کیفیت خدمات بهبود یافته، افزایش پاسخگویی و مشارکت عمومی بیشتر توسعه داده اند. با این حال، بسیاری از پروژه های دولت-الکترونیکی در ارائه وعده های خود از نظر نتایج خاص (Heeks، 2003) ناموفق بوده اند. برخی از این شکست ها, نتیجه عدم درک در مورد روابط پیچیده در میان فن آوری ها، استفاده از اطلاعات، عوامل سازمانی، ترتیبات نهادی، و زمینه های اجتماعی و اقتصادی مرتبط در انتخاب، طراحی، پیاده سازی و استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که موجب تولید عدم تطابقات و پیامدهای ناخواسته می شود. به منظور بهبود این وضعیت، باید نظریه ها و روش های تحلیلی را کنار هم قرار دهیم تا شناسایی و در نظر گرفتن پیچیدگی روابط بین متغیرهای مربوطه را میسر می سازد.

        بنابراین، توسعه روش های تحلیلی با ترکیب یک مبنای نظری بی عیب با روش های پژوهش نوآورانه و پیچیده لازم به نظر می رسد. در دهه گذشته، چندین محقق در سراسر جهان به بررسی چنین روش هایی پرداخته اند. این مقاله, یکی از این رویکردها را توضیح می دهد که به عنوان رویکردی مفید و نویدبخش برای قدرت متمایز در آینده نزدیک با توجه به ماهیت پیچیده و فوریتی نوآوری های ICTهای جدید و دولت-الکترونیکی اثبات شده است (Luna-Reyes, Black, Cresswell, & Pardo, 2008). در این مقاله, استفاده از تئوری نهادی و شبیه سازی پویا، به خصوص دینامیک سیستم، به عنوان یک رویکرد یکپارچه و جامع برای درک پدیده های دولت-الکترونیک پیشنهاد شده است. نهادگرایی یک نظریه قدرتمند است که به درک ماهیت در هم تنیده و پیچیده روابط بین فن آوری، عوامل سازمانی، ترتیبات نهادی، و زمینه های اجتماعی و اقتصادی که در آنها ایجاد می شوند (Fountain، 2001) کمک می کند. دینامیک سیستم نیز یک روش پژوهشی موثر برای درک پیچیدگی و روندهای زمانی در دولت-الکترونیکی و دیگر حوزه های مرتبط با ICT بوده است.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پورتال دولت الکترونیک در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Using institutional theory and dynamic simulation to understand complex e-Government phenomena