چکیده 

         مدل های کد چهار بعدی که عناصر سه بعدی فیزیکی را با زمان ادغام می کنند، به منظور مجسم ساختن فرآیند ساخت چندین پروژه در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. مدل های 4 بعدی مورد استفاده قرار گرفته و نشان داده اند که در زمینه فرایندهایی که کل طول عمر سازه را شامل می شوند مانند  همکاری با سهام داران، تصمیم گیری برای طراحی، ارزیابی سازگاری پروژه، شناسایی تنش های فضایی در ساخت و غیره دارای مزایایی هستند. با وجود چنین مزایایی، چندین سازمان و پروژه های با موانع خاص به صورت گسترده کد 4 بعدی را مورد استفاده قرار داده اند. به منظور تطابق مزایای نظری مدل های 4 بعدی با مشکلات عملی که در اجرا با آن ها مواجه می شویم، نیاز فوری برای بررسی اجرای مدل های 4 بعدی در مکان های ساخت و ساز و همچنین درک این روش اجرا توسط کاربران/ ذینفعان وجود دارد. هدف از این مقاله پاسخگویی به این نیاز و کمک به درک ما از چگونگی معرفی، قرارگیری و اجرای مدل های 4 بعدی در محل های ساخت است تا هم پذیرش و هم فایده آن ها به حداکثر برسد. ما دو مدل 4 بعدی پروژه های زیربنایی و دو مدل 4 بعدی پروژه های تجاری که ساخته و اجرایی شده اند را توصیف می کنیم. از طریق بررسی پاسخ متقاضیان پروژه ساخته شده و ساخته نشده در سطوح مختلف سازمانی هر یک از این پروژه ها سودمندی 4 بعدی در برنامه ریزی و کنترل پروژه مشخص می شود.از طریق تحلیل کیفی و آماری داده ها، می توان دریافت که کد 4 بعدی در مرحله طراحی و برنامه ریزی پروژه و مرحله ساخت بسیار سودمند خواهد بود. در مرحله طراحی، کد 4 بعدی در زمینه مرتبط ساختن فرآیندها و برنامه های ساخت با مشتریان و در مرحله ساخت کد 4 بعدی در زمینه مقایسه سازگاری بصری روش های کار به منظور شناسایی نقص ها و مشکلات سودمند خواهد بود، همچنین به عنوان ابزاری بصری برای پیمانکاران، مشتریان، پیمانکاران فرعی، و فروشندگان، به بررسی و برنامه ریزی پیشرفت پروژه می پردازد. علاوه بر این، مدیران ارشد و کارگران محل پروژه به احتمال زیاد از تصویر سازی فرایندها با استفاده از 4 بعدی سود خواهند بود که ممکن است به دلیل فقدان دانش و مهارت کافی مرتبط با محل ساخت باشد، در حالیکه متخصصان ساخت که بیشتر با فرایند ساخت آشنایی دارند احتمالاً از کمک های تحلیلی و برنامه ریزی شبیه سازی 4 بعدی فراهم شده در طول مرحله ساخت بهره می برند. با این حال احتمال دارد که با وجود این مزایا، مدل های کد 4 بعدی در صنعت ساخت و ساز مفید نباشند مگر آن که مدل سازی و تحلیل 4 بعدی با روش های برنامه ریزی پروژه موجود ادغام گردند. این مقاله به بحثی مختصر در مورد توسعه نرم افزاد 4 بعدی در آینده پرداخته و در تلاش است تا با انجام چنین ادغام هایی، مزایای کارایی عملیاتی کد 4 بعدی را در محل های ساخت و ساز بهبود ببخشد.

1. مقدمه

        مدل های کد 4 بعدی هندسه سه بعدی را با زمان به عنوان بعد چهارم ادغام می کنند. هر جزء ساختمانی در مدل 4 بعدی دارای مشخصات هندسی خواهد بود که شکل سه بعدی آن را توصیف می کند. علاوه بر این، یک مشخصه زمانی که نشان دهنده زمان شروع و پایان ساخت و ساز این جزء است نیز به جزء ساختمان اضافه می شود. بنابراین می توان از یک مدل 4 بعدی سازه برای شبیه سازی گرافیکی دنباله ای عملیات ساخت استفاده کرد، در نتیجه برای اپراتور درکی مجازی و بصری را از فرایند ساخت فراهم می آورد. هدف از مدل های 4 بعدی کمک به تقویت و ادغام برنامه ریزی سنتی مانند نقشه های دو بعدی و طرح های CPM است. به این دلیل که این موارد دارای جزئیات زیاد بوده این کمک ها دشوار و اغلب نیازمند تخصص کافی برای بررسی است. تجسم سازی 4 بعدی نماینده های ساده تری از توسعه پروژه بوده و می توانند در طیف گسترده ای از پروژه ها با سطوح مختلف مهارت و تجربه مورد استفاده قرار گیرند. 

        کد 4 بعدی به وسیله برنامه ریزان، طراحان، و مهندسان به منظور تحلیل و تجسم پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته تا بتوانند در مورد طراحی، برنامه عملیات ساخت، تحلیل و سازگاری برنامه پروژه، برآورد هزینه ها، مدیریت منابع مورد نیاز و برقراری ارتباط و همکاری با مشتریان و سایر ذینفعان پروژه تصمیم گیری نمایند. محققان کاربرد کد 4 بعدی را در بهینه سازی طرح بندی مکان پروژه، بهبود تدارکات محل و فضای انجام کار مورد بررسی قرار داده اند تا برنامه های ساخت جایگزین متعددی را ارزیابی کرده و برنامه ریزان و کارگران بی تجربه را آموزش دهند. چندین مورد از تحقیقات در مورد اجرای کد 4 بعدی در پروژه های ساخت و ساز نیز ثبت شده اند [به عنوان مثال 4 و 8 و 9 و 14]. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پروژه های ساختمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

An evaluation of the applicability of 4D CAD on construction projects