چکیده

      تجارت الکترونیک به کانال مهمی برای انجام تجارت تبدیل شده است. محققان و نیز مدیران اجرایی بازار در حال تلاش هستند تا درک بهتری از رفتار مصرف کننده آنلاین پیدا کنند. به طور کلی, یک مدل استفاده شده توسط محققان برای درک رفتار در زمینه سیستم های اطلاعات, مدل پذیرش فناوری (TAM) است. متغیرهای TAM, سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، و نیات درک شده هستند. در این مطالعه، ما گسترش TAM برای کاربرد آن در زمینه تجارت الکترونیک را نشان می دهیم. TAM اصلی با افزودن چهار متغیر پیش بینی کننده گسترش خواهد یافت. چهار متغیر پیش بینی کننده, رضایت از فرآیند، رضایت از نتیجه، انتظارات، و استفاده از تجارت الکترونیک هستند. علاوه بر این، TAM توسط اندازه گیری رفتار واقعی در برابر اندازه گیری مقاصد به عنوان یک جایگزینی برای رفتار واقعی در مطالعات کاربرد قبلی TAM گسترش خواهد یافت. ما اندازه گیری متغیر استفاده واقعی را در قالب چهار متغیر ملاک، یعنی، خرید، شماره دسترسی، زمان کلی دسترسی، و زمان متوسط دسترسی پیشنهاد می کنیم. انتظار می رود TAM گسترش یافته, رفتار واقعی در محیط های الکترونیکی تجارت را نسبت به TAM اصلی, بهتر توضیح دهد.

1. مقدمه

      تجارت الکترونیک (تجارت الکترونیکی) به عنوان تمام جنبه های فرآیندهای تجارت و بازار تعریف می شود که توسط اینترنت فعال می شود. تجارت الکترونیکی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار عملی برای انجام تجارت است، همانطور که به واسطه مقادیر زیادی از پول صرف شده آنلاین مشهود است. تخمین زده می شود میزان خرده فروشی آنلاین ایالات متحده آمریکا به 278900000000 $ در سال 2015 برسد که این مورد توسطForrester Research  (Mulpuru، 2011) گزارش شده است. در نتیجه، تاثیر اقتصادی تجارت الکترونیکی به صورت نمایی در حال افزایش است. شرکت مبتنی های بر وب، سازمان های فعال شده شبکه (NEO) و محققان هنوز در حال تلاش برای درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده آنلاین هستند. بنابراین، تحقیقات در این زمینه مورد نیاز است.

       محققان سیستم های اطلاعاتی (IS), رفتار مصرف کننده آنلاین را از لحاظ اتخاذ خرید آنلاین مورد بررسی قرار داده اند (Bhattacherjee, 2001; Gefen, Karahanna, & Straub, 2003b; Gefen & Straub, 2000; Koch, Toker, & Brulez, 2011; Koufaris, 2002). گسترده ترین مدل اتخاذ ارجاع شده در پژوهش IS, مدل پذیرش فناوری Davis’s (1989) (Gefen & Straub, 2000) می باشد. TAM, اقتباسی از تئوری عمل منطقی (TRA) (Ajzen & Fishbein, 1980; Fishbein & Ajzen, 1975) برای پیش بینی اتخاذ IS است (Davis, Bagozzi, & Warshaw, 1989). TAM دارای دو عنصر، سودمندی درک شده (PU) و سهولت استفاده درک شده (PEOU) است که با تصمیم برای اتخاذ یک تکنولوژی جدید (Davis, 1989) مرتبط هستند. محققان به تازگی, TAM را برای کشف رفتار مصرف کننده اینترنت مورد استفاده قرار داده اند, اگر چه برای توضیح اتخاذ فن آوری جدید طراحی شده است، نه برای رفتار خاص الکترونیکی تجارت،  (Bhattacherjee, 2001; Gefen et al., 2003; Gefen & Straub, 2000; Koch, et al., 2011; Koufaris, 2002).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مدل پذیرش فناوری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Technology Acceptance Model E-Commerce Extension: A Conceptual Framework