چکیده

      هدف از این مطالعه, بهینه سازی بار کمانش برشی صفحات کامپوزیت ورقه ورقه شده بود. این ورقه ها فاقد تزویج بین خمش و انبساط   بودند، اما در غیر این صورت انتخاب دلخواهی از تغییر زاویه لایه در ضخامت داشتند. صفحات, مستطیل شکل بودند و یا به سادگی در تمام لبه ها پشتیبانی و یا محکم می شدند. برای صفحات ناهمسانگرد، دیده شد که تنها یک پارامتر لازم برای پیداکردن طراحی بهینه در مواد مختلف و نسبت های صفحه وجود دارد. این پارامتر را می توان به عنوان زاویه لیآپ در یک چندلایی (+/- θ) ناهمسانگرد تفسیر نمود. هنگامی که تزویج خمشی-پیچشی وجود دارد، قدرت کمانش به جهت بار اعمال شده بستگی دارد. یک چند لایی با سختی های تزویج خمشی-پیچشی غیر صفر را می توان با چهار پارامتر ورقه ورقه سازی توصیف نمود. ناحیه مجاز این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت و بهینه سازی بار کمانش در این ناحیه انجام شد. دیده شد که حتی این مسئله تک پارامتری است. این پارامتر را می توان به عنوان  زاویه  لیآپ θ در یک چندلایی تک سویه خارج از محور (θ) تفسیر نمود.

1. مقدمه

      وظیفه بهینه سازی لیاپ صفحات ورقه ورقه شده به منظور حداکثرسازی بارهای کمانش برشی درون-صفحه به طور گسترده مطالعه نشده است. اولین ملاحظه در مورد این مسئله, توسط Hausner and Stein (1975), بود که زاویه را در یک چندلایی زاویه-لایه دارای محور اصلی عمودی بهینه سازی نمودند. Hirano 1979, آزادی بیشتری را در انتخاب لیاپ مجاز نمود, اما  غیرهمسانگردی را نادیده گرفت (تزویج خمش-کمانش). نتیجه این مطالعه این بود که چندلایی های زاویه-لایی بهینه هستند و داده های ارائه شده توسط Housner و Stein معتبر باقی ماندند.

      Thielemann (1950) نشان داد که سختی های تزویج خمش-پیچش (D16,D26) به این حقیقت منجر می شود که یک صفحه با یک نسبت صفحه نامتناعی, به جهت ارجح برشی می رسد. در یک جهت, قدرت کمانش برشی, برای چندلایی دارای محور اصلی عمودی متناظر بالاتر در در جهت دیگر, پایین تر است.

- این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  پانل های برشی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Layup optimization against buckling of shear panels