در سال 1992 همکاری اقتصادی ناحیه‌ای گریت مکانگ  بین چین و کشورهای آ س آن به صورت رسمی شروع و به منطقه آزاد اقتصادی تبدیل شد. چین شروع به‌کارگیری راهبرد تشکیل شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری از خارج کرد. از آغاز سال 1993 حجم تجارت بین چین و کامبوج هر ساله افزایش یافته است. شرکت‌های چینی عمیقاً در تمامی زمینه‌ها در کامبوج سرمایه‌گذاری کرده که این کمک شایانی به توسعه اقتصادی و احداث زیرساخت‌های کامبوج کرده است. ساخت سازه‌های ملی راهبردی که برای مثال می‌توان نیروگاه‌های برق‌آبی را نام برد جایی است که شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داده‌اند. سرمایه‌گذاری شرکت ساخت نیروگاه الکتریکی چین در ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی کامبوج در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری (BOT) ساخت، بهره‌برداری و واگذاری چین برای کامبوج است. اولین پروژه برق‌آبی، "پروژه برق‌آبی کامبوج" دارای بیشترین ظرفیت نصب و اولین نیروگاهی است که در قالب قرارداد BOT ساخته شده و فعالیت می‌کند. پیش‌بینی مقداری از ریسک‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری که ممکن است در مراحل مهندسی پروژه شرکت‌های چینی بر مبنای قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری در کامبوج، از تأمین اعتبار تا عملیات ساخت تا واگذاری و برای تمامی سطوح دولت و شرکت‌ها که در عملیات پروژه ساخت، بهره‌برداری و واگذاری وجود داشته باشد؛ که تجربیات با ارزشی را به عنوان مرجع در اختیار می‌گذارد. 

معرفی

         کامبوج در قسمت جنوبی شبه جزیره هندوچین در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. مساحت این کشور 181035 کیلومتر مربع بوده و از شمال غرب با تایلند و شمال شرق با لائوس و از شرق با ویتنام هم مرز است و در قسمت جنوب غربی این کشور خلیج تایلند واقع شده است. جنگ طولانی مدت منجر به نابودی زیربناهای اساسی شد و زیرساخت صنعتی ضعیفی بر جای گذاشت. بعدها همکاری اقتصادی ناحیه گریت مکانگ ارتباطات اقتصادی ملی را قوت بخشیده، رقابت‌پذیری منطقه‌ای را بهبود و توسعه مشترک اقتصاد این ناحیه و محیط اجتماعی را ارتقا داده است. همکاری اقتصادی محقق شده ارزش اقتصادی عملی و اهمیت راهبردی بیشتری دارد و تجربیاتی را برای رجوع شرکت‌های بین‌المللی که به آن ناحیه واردشده‌اند فراهم آورده است. (عکس 1 و 2)

1. پیش‌زمینه پروژه

         نیروگاه برق‌آبی کامچای در طول رودخانه کامچای در استان کامپوت در جنوب غرب کامبوج، حدود 150 کیلومتری پایتخت آن "پنوم پن" واقع شده است. کل سرمایه‌گذاری انجام شده 280 میلیون دلار آمریکا بوده و ظرفیت نصب شده در نیروگاه 19300 کیلووات است. نیروگاه برق‌آبی ساخته شده توسط شرکت تولید برق چین (با نام قبلی شرکت گروه ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی)؛ اولین نیروگاه برق‌آبی برون‌مرزی است که با سرمایه‌گذاری قرارداد ساخت، بهره‌برداری، واگذاری ساخته‌شده است. این پروژه به دلیل اینکه بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری نیروگاه برق‌آبی خارج از ساحل  است؛  اهمیت به خصوصی دارد. این پروژه به‌عنوان یک پروژه پیشرو راه‌اندازی شد و پروژه‌ای کلیدی در راهبرد توسعه‌ی جهانی‌سازی شرکت تولید برق چین است. از امضای قرارداد عملیات تبدیل قسمت اعظم نیروهای کاری پروژه تا ابداع شرکت‌هایی به منظور فرآیند مدیریت پروژه در راستای استانداردهای بین‌المللی؛ بنابراین برای شرکت به انجام رساندن این پروژه حائز اهمیت فراوان است. 

این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان واگذاری برق آبی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Financial risk analysis of Cambodia Kamchay hydropower BOT project