چکیده

             این مقاله تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی هتل های کوچک و متوسط را در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل نمود. این مطالعه با استفاده از نمونه ای متشکل از ۹۳۴ هتل کوچک و متوسط پرتغالی، برای تجزیه و تحلیل داده های پانل پویا سیستم GMM (۱۹۹۸) را به کار برد. یافته ها حاکی از آن است که مولفه های سرمایه فکری، یعنی سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای، تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی هتل دارند. سرمایه انسانی و سرمایه رابطه ای عناصر کلیدی برای موفقیت هتل ها و اساس کیفیت خدمات در بخش هتل ها هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری با ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با ذینفعان کلیدی، سرمایه ایجاد می کند. این یافته ها نشان داد که تعامل بین مولفه های سرمایه فکری، عملکرد مالی هتل را افزایش می دهد. این امر اهمیت سرمایه معنوی در عملکرد مالی هتل های کوچک و متوسط را مورد تاکید قرار می دهد.

1. مقدمه

           منابع، مانند دانش و مهارت (منابع عملی (OR))، سنگ بنای مزیت رقابتی هستند (وارگو و لوش، ۲۰۱۶) و زمانی که با یکدیگر ادغام و مبادله می شوند، ارزش تولید شده بالایی را ایجاد می کنند. بنابراین هم آفرینی ارزش (VCC) فرآیند ادغام و تبدیل منابع است که به تعامل نیاز  دارد و مستلزم حصور فعالان مختلف شبکه است(لوش و وارگو، ۲۰۰۶). در این رابطه، اگر شرکت دارای OR بیشتری باشد، ظرفیت آن برای هم آفرینی ارزش (VCC) بیشتر می شود که این امر مزیت رقابتی شرکت را افزایش می دهد.

            منابع همان چیزی است که فعالان می توانند برای پشتیبانی از آن استفاده کنند (لوش و وارگو، ۲۰۱۴)، و عموما به صورت کاگزار (به عنوان مثال منابع ملموس و منابع فیزیکی، مانند اشیا فیزیکی) و یا عامل طبقه بندی می شوند (به عنوان مثال، منابع ناملموس و پویا که می توانند ارزش ایجاد کنند) (آرنولد و همکاران، 2006 ؛ کنستانتین و لوش، 1994 ؛ وارگو و لوش، 2008). OR تمام شدنی نیست بلکه قابل تعمیم، قابل استفاده مجدد، تجدید پذیر و قابل تولید است و در حمایت از عرضه خدمات به کار گرفته می شود (لوش و همکاران، ۲۰۰۷).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان هتل های کوچک و متوسط در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

On the relationship between intellectual capital and financial performance: A panel data analysis on SME hotels