خلاصه

     مدل مکانی گسسته سفارشی میانی، ابزاری قدرتمند در مدل سازی کلاسیک و راه حلی برای مشکلات مکانی است که با موفقیت در گستره وسیعی از این مشکلات گسسته اعمال شده است. اگرچه این مدل ها از نقطه نظر مجموع، حداکثر و پوششی به خوبی آنالیز شده اند، اما هرگز به عنوان واحدی مشترک در نظر گرفته نشده اند. در این مقاله فرمول بندی جدیدی را ارایه می کنیم که اساس آن عملکرد میانی سفارشی برای مشکلات مکانی هاب با الگوی توزیع جدید در زنجیره تامین شبکه می باشد. در این روش برخی خطاهای مربوط به هزینه توزیع با در نظر گرفتن ترتیب قرار گیری این هزینه ها معرفی شده اند. در ابتدا فرمول بندی اساسی برای این مسئله و سپس فرمول بندی توسعه یافته ای ارایه خواهد شد. عملکرد تمامی این موارد به کمک آنالیز کامپیوتری مقایسه شده است. 

1- مقدمه 

      مباحث مربوط به موقعیت هاب، گستره وسیعی از مدل هایی را که هدف آنها به حداقل رساندن برخی عملکردهای محلی می باشد را شامل می شود. مقالات [1,9] و مراجع آنها مطالعه شود. علی رغم اینکه موضوع اکثر مقالات در مورد کاهش هزینه کلی انتقال می باشد، اما در برخی تحقیقات به سایر موارد در این زمینه پرداخته شده است. این مدل از سایر نقطه نظرات که امروزه مورد نیاز علم منطق می باشند بررسی نشده است. امروزه نیاز به مدل های بسیار انعطاف پذیر می باشد تا هرکدام نقشی را در شبکه ایفا کنند. می توان گفت که مدل های کلاسیک سعی در به حداقل رساندن مجموع هزینه های انتقال در هر مسیر را دارند. برای مثال سیستم از نقطه نظر منطقی بررسی می شود.  به مرجع 41 مراجعه شود. همچنین با توجه به نیروی محرک شبکه منطقی، می توان موارد مختلف مانند مشتری ها، تامین کننده ها و ترکیبی از این دو را از هم متمایز کرد. اولین تلاش در این زمینه در مراجع 2، 15، 16، 18، 19 و 41 آورده شده است و به طور عمده بر تفاوت نقش کاربران در شبکه زنجیره تامین در فاز توزیع تمرکز دارد. در این مقاله به شرح مسیر اشاره شده در بالا پرداخته و مدلی را ارایه دادیم که می تواند نقش بخش های مختلف در شبکه زنجیره هاب را مشخص کند. ابتدا انعطاف پذیری را به کمک فاکتور جبران یکپارچه می کنیم و سپس فرض می شود که نیروی محرک در زنجیره توسط تامین کنندگان و توزیع کنندگان سیستم به اشتراک گذاشته شده است. تامین کنندگان، هزینه انتقال از سایت مرجع به اولین هاب و توزیع کنندگان هزییه انتقال را از اولین هاب به به سایت مقصد را بر عهده می گیرند. 

     در این مقاله به معرفی و آنالیز موقعیت هاب با الگوی تو.زیع جدید که توسط کابران مختلف در زنجیره تامین استفاده شده است خواهیم پرداخت. در واقع شبکه زنجیره تامین را به گونه ای فرض می کنیم که عملیات داخل شبکه، شامل تحویل بخش به بخش مقدار نامشخصی از کالا باشد. هدف این است که به طور همزمان، موقعیت نقطه انتقال میانی(هاب) و مسیرهای تحویل(الگوهای توزیع) مشخص شوند. سعی بر این است که یک سیستم توزیع میانه با تعداد هاب های ثابت برای به حداقل رساندن هزینه کلی عملیات شبکه زنجیره تامین پایه گذاری شود. به علاوه فرض می شود که هر مسیر تحویل شامل دو بخش 1- مسیری که سایت مرجع را به اولین نقطه دسترسی وصل می کند و 2- مسیری که هاب اولی را به مقصد نهایی وصل می کند باشد. به علاوه جزء دوم خود شامل دو بخش 2-1- لینک داخلی هاب و 2-2- لینکی که هاب را به مقصد آخر وصل می کند می باشد. این ساختار به ما اجازه می دهد که بین اجزاء مختلف و نقش آنها در زنجیره تامین تمایز قائل شویم. فرض بر این است که هر مرجع باید هزینه ارسال به اولین هاب را تامین کند در حالی که سیستم توزیع میانی، هزینه های باقی مانده را تقبل می کند. برای مثال سیستم توزیع مسئول ارسال به هاب اولیه می باشد. این مورد شبیه شرکت های سهام است که در آن بخش های سطح اول، کالا را به مرکز توزیع رسانده و سپس به مقصد نهایی تحویل داده می شوند. 

     هر جزء از مسیر تحویل که در بالا شرح داده شده است، موجب افزایش هزینه ناشی از فاکتورهای جبران خواهد شد. از نقطه نظر کاربردی، تحویل های یکسان در سیستم توزیع مانند تحویل از اولین هاب به مقصد نهایی، باید ارزان تر از بخش اولیه هزینه باشد تا بتوان آن را به کمک تجهیزات بزرگتر و با هزینه کمتر انجام داد( به دلیل ابعاد بزرگ سیستم توزیع که تاثیر عمده ای در هزینه خواهد داشت). در نتیجه ما در مدل خود فرض کردیم که لینک های داخل هاب توسط تجهیزاتی مشابه ( هواپیما، کامیون های بزرگ و ... ) پوشش داده شده و هزینه مربوط به این لینک ها مقدار ثابت α بین 0 و 1 خواهد بود. به علاوه فرض می کنیم که لینک های بین هاب آخر و سایت های مقصد توسط تجهیزات متفاوتی پوشش داده می شوند و هزینه های مربوطه نیز با فاکتور δ بین 0 و 1 مشخص خواهند شد. دلیل استفاده از دو فاکتور مختلف برای این لینک ها، تفاوت بین بارگذلری و باربرداری در سیستم های مورد استفاده هاب می باشد. موقعیت هاب دلالت بر سیستم های اتوماتیک بارگذاری و باربرداری دارد که اجازه استفاده از تجهیزات بزرگ را خواهد داد در حالی که روش های سنتی فقط قابلیت استفاده از تجهیزات کوچک را دارند.

منبع:

Single-allocation ordered median hub location problems
-  این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان هاب میانی اختصاصی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.