چکیده

           این مقاله استراتژی پیشگیری از ولتاژ و کنترل اضطراری را پیشنهاد می کند که شامل چینش هماهنگ منابع چندگانه توان راکتیو در جهت مدیریت نوسانات ولتاژ نقطه اتصال مشترک(PCC) و پایداری در نیروگاه های PV  بزرگ می باشد. هنگامی که یک اغتشاش در PCC اتفاق می افتد، ادوات جبران توان راکتیو  به ترتیب اولویت برای حفظ ولتاژ PCC هماهنگ می شوند. پس از آنکه اغتشاش برطرف شد، توان راکتیو از ادوات دینامیک و سریع به ادوات استاتیک و آهسته منتقل می شود تا تولید  VAR استاتیک بتواند حاشیه تولید توان را برای مقابله با اغتشاش بعدی حفظ کند. علاوه بر این، توان  راکتیو خروجی اینورتر منحصر بفرد در نیروگاه های PV به طور هماهنگ با استفاده از یک مدل برای بهینه سازی توزیع ولتاژ در درون ایستگاه اختصاص داده می شود. در نهایت، اثربخشی استراتژی کنترل پیشنهادی با شبیه سازی یک نیروگاه برق PV  عملی در مقیاس بزرگ مورد تایید قرار می گیرد. 

1. مقدمه

           با توجه به کاهش هزینه های نیروگاه های PV در سراسر جهان به دلیل کاهش متوسط قیمت فروش، ساخت و ساز نیروگاه های با مقیاس بزرگ توسط دولت ها حمایت می شود. در مقایسه با سیستم های PV کوچک و متوسط، نیروگاه های PV با مقیاس بزرگ از منابع انرژی خورشیدی به صورت موثرتری استفاده می کنند [1،2] با این حال، از آنجا که نوسانات تصادفی ازتوان خروجی و فقدان حمایت توان راکتیو در PCC معمولا یک دامنه وسیع متغیر ولتاژ PCC را منجر می شود[3-5]، نیروگاه های بزرگ PV معمولا مجبورند خودشان را به سیستم های کنترل ولتاژ و توان راکتیو مجهز نمایند. 

            تحت شرایط فنی الان، یک اینورتر می تواند توان اکتیو و راکتیو را جداگانه تشخیص دهد، بنابراین توان راکتیو را می توان به صورت دینامیک تنظیم کرد [6]. سرمایه گذاران PV معمولا اینورتر را در حالت عملکرد ضریب توان واحد(یک) قرار میدهند تا سود اقتصادی به حداکثر برسانند. توان خروجی راکتیو اینورترها می تواند به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد، هزینه ادوات جبران سازتوان راکتیو دینامیک می تواند به شدت کاهش یابد [7]. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نیروگاه های فتوولتائیک در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Voltage prevention and emergency coordinated control strategy for photovoltaic power plants considering reactive power allocation