چکیده

          این مقاله، موضوع جدیدی را در حوزه‌ی اقتصاد سایه‌ی یجیتال پوشش می‌دهد ـ نگرش مصرف‌کننده در راستای این پدیده. افزایش انتقال معاملات به فضای الکترونیک، رشد تعداد اپراتورهای دیجیتال غیرقانونی را تعیین می‌کند و نیزدخالت مصرف‌کننده را در تجارت سایه‌ی دیجیتال ترفیع می‌کند. دانسته‌های مکتوب علمی، هیچ تعریف جهانی ازاقتصاد سایه‌ی دیجیتال را شامل نمی‌شود. بنابراین، طیفی از اصطلاحات، تعابیر و ویژگی‌های مرتبط با این پدیده،بیش‌تر گسترده هستند، که این مسئله ضرورت تعریف مفهوم ارزشمند اقتصاد سایه‌ی دیجیتال  را از منظرمصرف‌کنندگانی بیان می‌کند که شرکت‌کنندگان فعال این عرصه می‌باشند. هدف این مقاله این است که مفهوم اقتصادسایه‌ی دیجیتال را از منظر و جایگاه مصرف‌کننده تعریف کند و شناسایی مقیاس‌ها می‌تواند مصرف‌کنندگان بالقوه رااز شرکت در اقتصاد سایه‌ی دیجیتال دلسرد کند. برای افزایش ابعاد نمونه‌ی برآورد، روش «گلوله‌ی برفی» به میان آمد. نتایج پژوهش‌ها نشان داده که مصرف‌کنندگان تمایل دارند فعالیت‌های جنایی (داروها، فاحشگی، سرقت‌هایادبی، و غیره) را از فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی تمییز دهند، که هم‌چنین قوانین و مقررات قانونی مصوب رانقض می‌کنند. شرکت‌کنندگان این برآورد ملاحظه می‌کنند که فعالیت‌های اقتصاد سایه‌ی دیجیتال به طور استثنایی درفضای الکترونیک بدون ثبت رسمی تجارت و با فرار از مالیات، عمل می‌کنند. شرکت در اقتصاد سایه‌ی دیجیتال داوطلبانه است و هم‌زمان به سود دو حزب این معامله است (بازرگان و مصرف‌کننده). با ارجاع به نتایج ارزیابی مصرف‌کنندگان، تعریف فعالیت‌های سایه‌ی دیجیتال به عنوان فعالیت‌های قانونی، توسعه‌ی قالب کاری قانونی کارآمد،شامل مسئولیت‌های جنایی و/یا اجرایی مصوب برای یک مصرف‌کننده به عنوان حزبی از معاملات سایه‌ی دیجیتال،اعلان عمومی و در دسترس بودن اطلاعات پیرامون بازرگانان الکترونیکی در فضای الکترونیک، در دسترس بودن نرم‌افزار محافظتی مناسب، نظارت و کنترل دقیق‌تر، تاسیس دپارتمان پلیس الکترونیک و اطمینان از تعداد کافیمامورین ناظر می‌تواند به عنوان کارآمدترین منع اقتصادی سایه دیجیتال محسوب شود.

1. معرفی

          با اشاره به پتروویچ لازارویچ و سوهال (۲۰۰۴)، تجارت الکترونیک که به معاملاتی اشاره دارد که از طریق شبکه‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد، یک علاقه‌ی قابل توجه برای وکلا و محققان به دلیل تاثیر آن روی شرکت‌کنندگان بازار دیجیتال محسوب می‌شود. حذف موانع بی‌شماری (برای مثال، جغرافیایی، معامله‌ی پیچیده،پرداخت پیچیده و غیره.) و اطمینان از تنوع و فراهمی محصولات و خدمات روی پیشنهاد، رشد انفجاری تجارت‌های آنلاین، سبب ارائه‌ی موقعیت‌های بی‌شماری برای مصرف‌کنندگان شده تا شرکای اقتصاد سایه‌ی دیجیتال باشند، برای مثال، کسب اقلام و خدمات از سازمان‌های آنلاینی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند. گردانندگان اجتماعی بی‌شماری هم‌چون تضاد بین خودآگاهی شخصی و شرکتی یا سطح پایین اجتماعی، پذیرش اجتماعی خریدهای آنلاین را بدون کسب اطمینان از این‌که تامین‌کننده کاملاً قانونی عمل می‌کند یا فعالیت‌های اهانت آمیز دارد،تعیین می‌کند.

       تا کنون، مطالعات برروی موضوع مصرف سایه دیجیتال اساسا تجزیه و تحلیل اشکال خاص (تقلب الکترونیکی -گرگ، اسکات، 2006؛ بلک اج، کویل، 2010؛ آکینتوی، آرای، 2011؛ ولاچوز و همکاران 2011 ؛ آماسیاتو وشاه، 2014 و غیره؛ دزدی دیجیتال - هیل، 2007؛ هیگینز، 2007؛ ویلیامز و همکاران، 2010؛ بیلیفلیم، پایتس،2010؛ یون، 2011؛ کاماررو همکاران 2014؛ ویدا و همکاران. 2012؛ تیلور، 2012؛ یو و همکاران، 2015و دیگران یا عوامل اجتماعی (تضاد بین شخصی و شرکت ها - کالاتزو، سنته، 2004؛ شانگ و همکاران،2008؛ ویلیامز و همکاران، 2010؛ سطح پایین خود آگاهی عمومی - آماسیاتو، شاه، 2014؛ پیوند اجتماعی -هیگینز و همکاران 2008؛ یو و همکاران، 2015؛ نسبیت گرایی - آرلی و همکاران، 2015) این پدیده را پوشش داد. با این حال، مفهوم اقتصاد سایه دیجیتال از نقطه نظر مصرف کنندگان به سختی مورد تحقیق قرار گرفته است.پژوهش نگرش مصرف کنندگان نسبت به اقتصاد سایه دیجیتال به دلایل مختلف علمی قابل توجه است. اولا، تدوین مفهوم اقتصاد سایه تعریف شکاف بین اقتصاد رسمی و غیر رسمی را ممکن میسازد، و از آن طریق میتوان درککرد که کدام مصرف کننده یک تصمیم آگاهانه در مورد شرکت کردن یا استرداد فعالیت های سایه دیجیتال خواهدگرفت. دوما، تعریف مفهوم اقتصاد سایه دیجیتال از موضع مصرف کنندگان، به توسعه اقدامات با هدف مدیریت وکنترل این پدیده کمک میکند. هدف کلی پژوهش تعریف مفهوم اقتصاد سایه دیجیتال از موضع مصرف کنندگان وشناسایی این که کدام اقدام مصرف کنندگان بالقوه را از شرکت در اقتصاد سایه دیجیتال منصرف میکند است. برای تحقق هدف تعریف شده، اهداف زیر مطرح شده است: 1) تجزیه و تحلیل شرایط و تفسیر فعالیت های سایه دیجیتال موجود در متون علمی؛ 2) انتخاب و ارائه روش پژوهش؛ 3) معرفی نتایج حاصل از تحقیقات تجربی بر مفهوم اقتصاد سایه دیجیتال و اقدامات پیشگیری از اقتصاد سایه دیجیتال از نقطه نظر مصرف کنندگان. روش های پژوهش شامل تجزیه و تحلیل متون علمی و بررسی مصرف کنندگان، که با استفاده از روش "گلوله برفی" برای جمع آوری داده ها انجام شده است.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نگرش مصرف کننده در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The concept of digital shadow economy: consumer’s attitude