ما بررسی می کنیم که چرا شگفتی، که به عنوان رویدادهایی تعریف شده که به صورت رویدادهای غیر منتظره یا مورد انتظار رخ می دهد که دارای اشکال غیر منتظره است، برای سازمانها مهم هستند و باید در نوشته های سازماندهی و مدیریت به عنوان یک مفهوم چتر، شامل انواع پدیده های مرتبط در نظر گرفته شوند. مفهوم شگفتی های سازمانی غیرگروهی است و نوع شناسی حول مورد انتظار بودن (غیرقابل انتظار بودن) موضوع  و مورد انتظار بودن (غیرقابل انتظار بودن)  فرآیند ساخته می شود. این نوع شناسی انواع مختلفی از رویدادهایی شگفتی آوری را آشکار می سازد که سازمان ها ممکن است با آن روبرو شوند، و به شناسایی این مورد کمک می کند که چگونه انواع مختلف از شگفتی های نیاز به رویکردهای مدیریتی متمایز دارند.

مقدمه

      یک سنت طولانی و محترم پژوهشی ای در مطالعات مدیریت و سازماندهی مرتبط با این مورد وجود دارد که تصور می شود پیش بینی نشده یا غیر قابل پیش بینی است. این اصل و نسب شامل نویسندگان بانفوذ مانند: D. جیمز تامپسون (1967) کار بر روی بافر، لارنس و Lorsch (1967) کار بر روی عدم قطعیت 'زیست محیطی'، و ففر و Salancik (1978) تئوری وابستگی منابع، و همچنین مایر (1982) کار بر روی جنبش سازمانی می شود اما محدود به آنها نمی شود. هدف این محققان، درک این مورد بود که چگونه سازمان ها به دنبال کنترل عواقب ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی هستند.

      با این حال، حوادث غیر قابل پیش بینی، نمی تواند دقیقا مانند Tsoukas (2005، p.280) کنترل شود، که نشان می دهد زمانی که او عدم قطعیت را به عنوان شیطان انضباطی مطالعات سازمانی واجد شرایط نمود، یک مزاحم  به طور منظم سیستم فکر را تهدید می کند که فعالیت های علمی به دنبال ایجاد آن است. در مقایسه با علاقه به کاهش عدم اطمینان، ما کمتر در مورد معکوس آن می دانیم، یا اینکه چه اتفاقی می افتد زمانی که تلاش های کاهش عدم قطعیت شکست می خورد، زمانی که سازمان ها ناآگاه در نظر گرفته می شوند. ترس از عدم قطعیت "، همانطور که Tsoukas اشاره نموده، نباید رابطه خود را با شگفتی پنهان کند: در واقع، او دریافت که "کلمه کلیدی در اینجا، شگفتی" است. اذعان و قبول باز بودن انتهای جهان به این معناست که ما باید یک رابطه همزیستی با عدم قطعیت را بیابیم (Tsoukas، 2005، ص 293).

-این مقاله در نشریه وایلی منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  نوع شناسی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Surprises in Management and Organization: Concept, Sources and A Typology*