چکیده

هدف - هدف از این مقاله پیشنهاد و تأیید مقیاس اندازه گیری است تا قابلیت یادگیری سازمانی (OLC) را تصرف کند و بررسی کند  چگونه OLC  بر نوآوری تاثیر می گذارد. مدل های متعددی در گزارش ها است که توسط داده های آماری  از شرکت های تولیدی، تولید شده است. این مقاله یک مدل معادلات ساختاری به منظور اندازه گیری OLC در تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران ارائه می دهد. مدل ارائه شده پنج بعد دارد - یعنی تعهد مدیریتی و توانمند سازی، آزمایش، ریسک پذیری، تعامل با محیط خارجی و صداقت و انتقال دانش و یکپارچه سازی - و توسط 23 آیتم  مورد بررسی قرار گرفت.

طرح / روش شناسی / رویکرد - داده ها از 18 تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران جمع آوری شد.  پرسشنامه به کارکنان  قسمت فروش   از هر کارخانه فرستاده شد و در مجموع 173 پرسشنامه معتبر به دست آمد و برای آزمون مدل تحقیق مورد استفاده قرارگرفت، تحلیل عاملی تأییدی (CFA) ، یعنی تجزیه و تحلیل خاص از روش مدل سازی معادلات ساختاری را به کارگرفت.

یافته - درفرایند اعتبار، هر دو اجزای اصلی و تحلیل عاملی تأییدی به وضوح وجود پنج ابعاد مذکور را در کار نظری اثبات کردند. به همین ترتیب، مقیاس اطلاعاتی را ارئه داد که می تواند توسط آن مدیران استفاده شود که مایل به بهبود توانایی یادگیری در شرکت خود هستند. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد که OLC  تاثیر مثبتی بر نوآوری دارد.

اصالت / ارزش: این تحقیقات نشان می دهد که محیط های سازمانی که یادگیری را تسهیل می کنند، خلاقانه تر هستند. علاوه بر این، گزارش های OLC نشان می دهد که OLC یک تاثیر قابل توجهی در اثر بخشی و عملکرد سازمان دارد. بنابراین، ضروری است تا ارزیابی معتبری را پیدا کند که می تواند OLC در سازمان ها را ارزیابی کند. مدل پنج عامل معرفی شده در این مقاله یک شیوه عملی است تا OLC را ارزیابی کند. در نتیجه، مدیران می توانند تعیین کنند که مسائل یادگیری سازمانی که ضعیف هستند باید قوی باشند، این  اشاره ای  برای بهبود است. 

1. مقدمه

        بطورجهانی قبول می شود که نوآوری ابزار اصلی برای رشد آینده بیمه و نجات هرگونه موسسه ای است(ترن 2008). نوآوری به سازمانها اجازه می دهد تا خودشان را با محیط، بازار و تقاضای مشتری هماهنگ و وفق دهند.  تاوتی متوجه شد که رابطه ای بین نوآوری های فرهنگ سازمانی و قبول سیستم اطلاعاتی وجود دارد (تاوتی و گمک، 2006). بونو نوآوری را به عنوان یک عامل اصلی در عملکرد سازمان و نجات موسسه ها در محیط رقابتی می داند (بونو و اردونز 2004). اهمیت نوآوری محصول برای نتایج  شرکتهای خوب بلند مدت بطورقابل توجهی تشخیص داده می شود  و بطورگسترده در گزارشات و متون گزارش می شود. درنتیجه، بخاطر اهمیت نوآوری، محققان زیادی سابقه و پیشینه خود را تجزیه و تحلیل کرده اند، امیدوارند آنچه که موسسه باید انجام دهد، تشخیص دهند  اگر آن امیدوار است که بهتر نوآوری شود. (گردن و طرفدار 2007).

        سابقه نزدیک نوآوری و توانایی های یادگیری سازمانی (OLC) موجب می شود که دانشمندان احتمال اثرات مهم OLC  در نوآوری را در نظربگیرند (سنژ 1990، آلگرا و شیوا 2008). بانوتو گومز (2004) بیان می کند OLC نقش مهمی در اثرات سازمانها ایفا می کند و پتانسیل خود را برای نوآوری و رشد افزایش می دهد. شیوا تا جاییکه امکانش است یکی از دلایل اصلی برای رشد اهمیت OLC در مدت 5 سال گذشته را بیان می کند که نیازی برای نوآوری در تغیرات سریع محیط است. (شیوا و آلگرا 2009). اگرچه بیشتر دانشمندان در اثرات مثبت OLC در نوآوری موافق هستند ، چندین تحقیق تجربی هستند که آن را بررسی می کنند.

این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  نوآوری شرکت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Organizational learning measurement and the effect on firm innovation