چکیده

          اغلب به عنوان بخشی از مطالعات تاثیر زیست محیطی و، بالاتر از همه, به منظور دریافت مجوزها طبق دستورالعمل ها از سوی وزارت محیط زیست (ایتالیا)، نظرسنجی ها و کنترل هایی که از شاخص های بیولوژیکی استفاده می کنند مورد نیاز می باشند. این بدان دلیل است که این شاخص ها, ابزارهایی معتبر برای ارزیابی کیفیت هوای ناشی از یک سوژه (اغلب یک کارخانه صنعتی) در ارزیابی تاثیرات محیطی (EIA) می باشند. در این زمینه، این مقاله با هدف تحلیل برخی از جنبه های نظری نظارت بیولوژیکی و ارائه یک گزارش پیشرفت در مورد استفاده از گلسنگ ها به عنوان نشانگرهای (شاخص ها) زیستی کیفیت هوا, با توجه خاص به این وضعیت در ایتالیا گردآوری شده است. هدف از این مقاله, اشاره به مهمترین خطوط در وضعیت فعلی دانش در این حوزه، ارزیابی کاربردهای روش شناختی و مزایا / معایب آنها با توجه به روش های سنتی نظرسنجی می باشد.

 1. نظارت بیولوژیکی

            استفاده از ارگانیسم های جهانی برای ارزیابی آلودگی در طی چند دهه اخیر به طور قابل توجهی توسعه یافته است. چنین ارگانیسم هایی, آلاینده های محیطی را به خود می گیرند و می توانند به عنوان شاخص هایی برای موجودیت زیستی یک آلاینده مشخص در طول زمان استفاده شوند، و در بعضی موارد، امکان مقایسه بین سطوح آلودگی در مناطق مختلف جغرافیایی را میسر می سازند.

            در این زمینه، کشورهای OECD , با پیشنهاد برنامه های کلی برای نظارت و ارزیابی تاثیرات زیست محیطی, نوآوری های بسیاری را برای بررسی محصولات دارای خطر بالقوه اتخاذ نموده اند (Tessier et aI.، 1980؛ Connell، 1986، Herman، 1987؛ Krumgalz، 1989 ؛ Bero و Gibbs، 1990).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نظارت بیولوژیکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Biological monitoring: lichens as bioindicators of air pollution assessment - a review