چکیده

     بطور معقول استفاده از پراکنده  ساز نشت نفت یکی از ابزارهای مهم ضروری برای رسیدگی به نشت نفت در نظر گرفته شده است. با وقوع بی وقفه حوادث مربوط به نشت مواد نفتی، تاثیر و اثر سمیت پراکنده  ساز نشت نفتی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بطور خاص، پراکنده ساز نشت نفتی مورد استفاده در حوادث مربوط به نشت نفت نیازمند ارزیابی تاثیر فوران  کنندگی آن در زیر آب است. در این مقاله نویسندگان مسائل و شرایط حال حاضر تحقیقات را بر روی توسعه قاعده کار و ارزیابی اثر کاربرد در زیر آب و سطح دریا را خلاصه کرده  اند. علاوه بر این، نویسندگان به توصیف پیشرفت موجود در تحقیقات بر روی پراکنده  ساز نشت نفتی سازگار با محیط زیست و فناوری ارزیابی اثر کاربرد زیردریا و سطح دریا مربوط به پراکنده ساز که توسط آزمایشگاه آنها صورت می  پذیرد می  پردازند.

مقدمه

     در سالهای اخیر، با اجرای رو به افزایش فعالیتهای تولید هیدروکربن، ترک خوردگی خط لوله زیر دریا، نشت سکوی حفاری نفت نواحی ساحلی یا دیگر دلایل منجر به وقوع مکرر حوادث مربوط به نشت نفت در زیر آب شده است. نفت ریخته شده در زیر دریا به شدت محیط زیست دریایی و انسانی را در فرآیند کلی که در آن از قسمت آبهای زیرین تا سطح دریا را پوشش می  دهد را آسیب می  رساند. برای مثال، در حادثه نشت نفت که برای یک سکوی حفاری با نام افق عمیق دریا در مکزیک و در آوریل 2010 رخ داد، تقریبا 700000 تن نفت خام وارد آب شد. نفت خام در عمق 1500 متری وارد آب شد و سپس یک ناحیه معلق را در عمق بین 1000 متر و 1200 متر تشکیل داد؛ علاوه بر این نزدیک 50 درصد نفت خام تحت تاثیر شناوری تا سطح دریا رسید که بطور قابل توجهی باعث آسیب جدی به موجودات آبی و سطح کیفی آب شد. با اکتشاف عمیق بیشتر و توسعه گاز و نفت در دریای جنوبی چین، سکوهای حفاری کنار ساحل به ناحیه عمیق آب گسترش پیدا کرده  اند یعنی جاییکه خطوط لوله زیر دریا بطور مداوم گسترش یافته و بنابراین منجر به خطرپذیری نسبی بالای نشت نفت در عمق آب شده است. 

     سورفاکتانتها، بعنوان اجزای اصلی پراکنده کننده نشت نفت قادر هستند که بطور قابل توجهی تنش سطح مشترک بین آب و نفت نشت یافته را کاهش دهند و ویسکوزیته نفت نشت یافته باعث می  شود که امولسیون پایدار نفت در آب ایجاد شود که به سرعت در آب دریا پخش می  شود که دلیل آن تخریب بیولوژیکی تسریع شده است که باعث کاهش تاثیر خطرات نشت نفت بر روی محیط زیست دریایی می  شود. 

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نشت نفت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Research on Development and Effectiveness Evaluation Technology of New Environment-friendly Oil Spill Dispersant