چکیده

          برای یک شرکت دراکوسیستم نرم افزار متن باز OSS) )، فرایند مهندسی ملزومات  (RE) نسبتا چند وجهی است. به استثنای فرآیند RE معمولی، یک فرآیند رقابتی، بیرونی برای شرکت و ذاتا برای اکوسیستم شرکت وجود دارد. هنگامی که تلاش می کنند یک دستور کار را در رقابت با سایر شرکت ها  با هدف تطبیق برنامه ریزی محصولات داخلی با روند RE در اکوسیستم هم تراز کنند ، شرکت ها باید در نظر بگیرند که چه کسانی و چه اهداف دیگری از سوی سهامداران تاثیرگذار هستند و برنامه های آنها چیست. هدف از ارائه این تحقیق، کمک به شرکت ها در شناسایی و تجزیه و تحلیل سهامداران در اکوسیستم OSS، از نظر نفوذ و تعاملات آنها، ایجاد آگاهی از برنامه های آنها، همکاران و هم چنین چگونگی نحوه سرمایه گذاری آنها در منابعشان است. برای رسیدن به مصالح راه حل، ما یک رویکرد تحقیق علمی طراحی کردیم که در آن، طراحی مصنوعی را در ادبیات و کارهای قبلی بنا می کنیم. روش تجزیه و تحلیل نفوذ سهامداران  (SIA) مطرح می شود و از لحاظ کاربردی و بهره وری از طریق مطالعه موردی بر روی اکوسیستم Apache Hadoop OSS شرح داده می شود. SIA از ساختارهای شبکه اجتماعی برای اندازه گیری نفوذ و تعاملات ذینفعان استفاده می کند و ویژگی های خاص از OSS RE را برای کمک به شرکت ها در ایجاد فرایندهای تجزیه و تحلیل مشارکت کنندگان خود در ارتباط با اکوسیستم OSS در نظر می گیرد. SIA با توجه به مفاهیم نفوذ و تعاملات، وبا توجه به اکوسیستم های OSS درگیر در فرهنگ های مشارکتی و شایسته سالاری RE ، یک جنبه استراتژیک را به فرآیند تحلیل سهامداران اضافه می کند.

1. مقدمه

          شرکت هایی که از نرم افزار متن باز  (OSS) استفاده می کنند، باید روند مهندسی مورد نیاز خود OSS را به عنوان بخشی از زیرساخت های پشتیبانی، استراتژی محصول یا مدل کسب و کار،  در نظر بگیرند.  فرایند RE با اکوسیستم نرم افزار خارج از شرکت کانونی (به عنوان مثال جامعه  ( cf. OSS است که OSS را احاطه کرده است [3]. شرکت هایی که از OSS استفاده می کنند نیز ممکن است در توسعه و نگهداری آن مشارکت داشته باشند و می توانند به عنوان اعضای اکوسیستم و همچنین سهامداران در OSS در نظر گرفته شوند. ما به تعریف Glinz & Wieringa از یک سهامداربه عنوان «... یک فرد یا سازمان که بر نیازهای سیستم تأثیر می گذارد یا تحت تأثیر آن سیستم قرار می گیرد»  اشاره می کنیم  [4]. ما در مفاد خود، با استفاده از تعریف ارائه شده توسط Jansen و همکاران [3] فرد یا سازمان را به عنوان اعضای یک اکوسیستم OSS در نظر می گیریم و سیستم OSS است که اکوسیستم را پی ریزی می کند. 

           روش های RE در اکوسیستم OSS ممکن است به صورت غیر رسمی و غیر متمرکز توصیف شوند. غالبا مخزن مرکزی با نیازهای تعریف شده در فضای مسئله که محصول نیاز، همراه با فرآیندهای سنگین و ابزارهای بررسی الزامات کامل را تعریف کند وجود ندارد [5]. در عوض، RE می تواند به عنوان یک فرآیند سبک وزن و تکاملی برای اصلاح نیازمندی ها در نظر گرفته شود [6]. تمریناتی مانند استخراج، مشخص کردن، و اولویت بندی همپوشانی دارند و همگی از طریق بحث و گفتگوهای محاسبه شده و شفاف و مذاکراتی در خصوص پیاده سازی درجلو [6-8] انجام می شوند. این بحث ها و پیاده سازی نیازمندی ها بر روی تعدادی از مصنوعات مورد نیاز، هر کدام با مخزن خود، توسعه می یابد. نمونه هایی از این آثار (به ترتیب اطلاعات غیر رسمی [7]) شامل گزارش ها در ردیاب موضوع، پیام ها در یک لیست پستی یا تعهدات در یک سیستم کنترل متن می باشد. اولویت بندی معمولا توسط سهامداران با موقعیت های مرکزی در ساختار اداره اکوسیستم انجام می شود [9، 10]. برای به دست آوردن چنین موقعیتی در اکوسیستم OSS با یک ساختار مدیریتی حکومتی، یک سهامدار باید شایستگی خود را با فعال بودن، کمک به عقب و داشتن رابطه همزیستی با اکوسیستم OSS، ثابت کند. [11]

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نرم افزار متن باز در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A method for analyzing stakeholders’ infuence on an open source software ecosystem’s requirements engineering process