چکیده

          تجزیه‌وتحلیل رفتار کشش غیرخطی یک کنسول نانو محرک بیان شده و مدل پرتو اویلر-برنولی برای آزمون میدان حاشیه و سطح مورد استفاده قرار گرفته است و اثرات نیروی کازیمیر در این مطالعه انجام شده است. به‌طورکلی، تجزیه‌وتحلیل یک دستگاه الکترواستاتیک دشوار است و معمولا توسط نیروهای الکترواستاتیک غیرخطی و نیروی کازیمیر در مقیاس نانو انجام می‌گیرد. معادله‌ی حاکم غیرخطی یک کنسول نانو پرتو می‌تواند با استفاده از یک طرح محاسباتی ترکیبی متشکل از تحول دیفرانسیل و تفاضل محدود برای غلبه بر پدیده جفت الکترواستاتیک غیرخطی حل شود. امکان‌سنجی روش ارائه شده در اینجا، که به‌عنوان رفتار غیرخطی الکترواستاتیک از کنسول محرک نانو اعمال می‌شود، تجزیه‌وتحلیل شده است. نتایج عددی برای کشش ولتاژ در توافق با نتایج منتشر شده قبلی مشخص شده است. تجزیه‌وتحلیل نشان داد که اثر سطح تأثیر قابل توجهی در ویژگی‌های پویا کنسول نانو محرک دارد. 

1. معرفی 

         در سال‌های اخیر، دستگاه‌های سیستم نانو الکترومکانیکی (NEMS) به‌طور گسترده‌ای در طیف متنوعی از برنامه‌های کاربردی، از جمله نانو سوئیچ، سنسور و ماژول‌های ارتباطات] 3] و غیره استفاده شده است و این قطعا باعث می‌شود تا تحقیق ارزشمند گردد. هنگامی که یک ولتاژ محرک بین یک منقول و یک ساختار ثابت اعمال می‌شود، عوارض ناشی از نیروی الکترواستاتیکی در هر دو ساختار عمل می‌کند. به‌عنوان ساختار متحرک نزدیک ساختار ثابت، نیروی الاستیک تمایل به بازگشت به موقعیت قبلی خود را دارد. در یک ولتاژ بحرانی، که به‌عنوان ولتاژ جلو شناخته شده است، بی‌ثباتی رخ می‌دهد و کنسول نانو پرتو بر روی ساختار ثابت فرو می‌ریزد. این مسئله در طراحی دستگاه‌های مبتنی بر NEMS از اهمیت حیاتی برخوردار است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  نانو پرتو الکترواستاتیکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Surface effect on dynamic characteristics of the electrostatically nano-beam actuator