2. مدل نظری

          مدل های نظری, فنداسیون نظری برای انتخاب موقعیت فضایی هتل ها را ایجاد نموده اند. تئوری ها از نظام های مختلف برای توضیح دیدگاه های مختلف در مورد موقعیت هتل استفاده شده اند. این تئوری ها شامل تئوری های جغرافیایی (Egan and Nield, 2000; Shoval, 2006), اقتصادی, (Kalnins and Chung, 2004) و تئوری های بازاریابی (Baum and Haveman, 1997; Urtasun and Gutiérrez, 2006) می شوند. ما  مدل های نظری قبلاً مستندسازی را به چهار نوع بر اساس پیش زمینه های سیستم آنها رده بندی نموده ایم و آنها مدل شهر تاریخی-توریستی, مدل تک-محور, مدل تراکم و مدل چندبعدی می شوند.

2.1 مدل شهر تاریخی-توریستی (مدل THC)

          قدمت مدل های THC به نوع شناسی جامع Ashworth and Tunbridge’s (1990)  موقعیت های هتل درون شهرهای استانی اروپای غربی باز می گردد.  در کار خود، شش نوع از مناطق محل، مشخص شندد، از جمله دروازه شهر سنتی (A)، جاده های راه آهن / نزدیک شدن به ایستگاه (B)، جاده های دسترسی اصلی (C)، مکان "خوب" (D)، مناطق گذار و حاشیه شهری در شاهراه (E) و تبادلات فرودگاه حمل و نقل (F). این مناطق مختلف با انواع مختلف از هتل ها در ارتباط هستند. به عنوان مثال، هتل های بزرگ و مدرن را می توان در موقعیت های نوع E و نوع F یافت, در حالیکه هتل های کوچک و متوسط در موقعیت های نوع D قالب هستند. آنها این خوشه ها را به تاثیر دسترسی, ارزش های زمین, راحتی محیطی, تداوم تاریخی و سیاست استفاده از زمین منسوب نمودند.

          در مطالعات گردشگری و مهمان نوازی، یک سنت طولانی از استفاده از مدل THC برای بررسی محل هتل و توزیع فضایی در شهرهای توریستی-تاریخی وجود دارد. مشخص شده است که بسیاری از شهرهای گردشگری, الگوی توزیع هتل فرض شده توسط مدل THC را نشان می دهند.  Burtenshaw و همکاران (1991), مدل THC را برای توضیح نوع شناسی توزیع هتل در چند شهرهای اروپا اعمال نمودند. برای تفسیر تکامل هتل از دیدگاه فضایی، Timothy  و Wall (1995) محل اقامت در یوگیاکارتا، اندونزی را مورد مطالعه قرار دادند و کشف کردند که مدل THC به طور منطقی می تواند محل هتل ها را توضیح دهد و طبقه بندی مکانی تسهیلات را پیش بینی نماید. علاوه بر این، Oppermann و همکاران (1996) از این مدل برای بحث در مورد توزیع هتل در کوالالامپور، مالزی استفاده نمودند. در مطالعه خود، هفت نوع از مناطق محل، مشخص شدند و برجسته ترین آنها, "محل جدید مرکز کسب و کار منطقه ای بود". این شامل هتل های مدرن بزرگ و مراکز خرید لوکس بود که در کشورهای جنوب شرقی آسیا رایج هستند. Rogerson (2012a) نیز, اهمیت CBD در جذب هتل ها در سه شهرهای آفریقای جنوبی و برخی از مکان های "خوب" برای هتل های توصیف شده در مدل THC را مشخص نمود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مکان یابی هتل در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Theoretical, empirical, and operational models in hotel location research