چکیده

     مطالعه حاضر به بررسی ادراک دانش آموزان دبیرستانی در مورد هویت جنسی (مردانگی و زنانگی) و موفقیت های آکادمیک پرداخته است. رابطه بین این متغیرها اندازه گیری شده است. و طرح پیمایش (نظرسنجی) توصیفی در این مطالعه اتخاذ شده است. پاسخ  دهندگان شامل 500 دانش آموز, 85 مدیر, 171 معلم و 92 والدین و 8 کارمند آموزش و پرورش بودند. این مطالعه نشان می دهد که مردانگی به طور کلی به عنوان مقوله ای فاقد احساسات و عاطفه در نظر گرفته می شود, در حالیکه زنانگی با گرایش به ازدواج و زیبایی در نظر گرفته می شوند. این ادراکات به نگرش ها و رفتار در مدارس شکل می دهد و در نهایت به طور منفی بر موفقیت آکادمیک تاثیر می گذارد. این مطالعه به یافته های مهمی دست یافت که به پسران و دختران کمک می کند تا مهارت هایی در کسب تعادل در صفات جنسی به دست آورند, به گونه ای که بر صفات جنسی بیولوژیگی فطری آنها تاثیر منفی و سرکوب کننده نداشته باشد.

مقدمه

     محققان به طور کلی تایید نموده اند که آموزش و پرورش, راه اصلی است که به واسطه آن فرهنگ جامعه از یک نسل به نسل دیگری منتقل می شود. Bennaars, G. A., Otiende, J. E. and Boisvert, R. (1994) آموزش را به عنوان فرآیندی در نظر می گیرند که به واسطه آن فرد می توان به توانمندی های شناختی و نگرش هایی دست یابد که برای جامعه مطلوب و رضایت بخش است. بنابراین آموزش (و پرورش) یک زمینه اجتماعی شدن مهم را فراهم می کند به طوری که تعاملات آگاهانه دانش آموزان در مدارس, یک جنبه تاثیرگذار از اجتماعی شدن آنها در نقش های جنسی محدود است (EACEA, 2012). Stromquist (2007) جنس را به عنوان یک عامل مهم در تعلیم می داند و از طریق نقش صفات بیولوژیکی ذاتی و اجتماعی متعدد, دانش آموزان دختر و پسر موقعیت خود را پیدا می کنند و بدین ترتیب چالش های تجمعی برای تعلیم آنها به وجود می آید. اجتماعی شدن در سطح مدرسه از طرق مختلف مانند تعامل در کلاس درس, فعالیت ها در کلاس درس, انتخاب موضوعات و مشارکت در فعالیت های آموزشی فیزیکی تاثیر می پذیرد (Sifuna, D. N., Chege, F. N., and Oanda, I. O., 2006). بنابراین مدارس به یک از قوی ترین نیروهای اجتماعی شدن جامعه تبدیل شده اند که قالب رفتارهای اجتماعی را برای رفتار یک جنس پرورش می دهند و از آن حمایت می کند (Skelton, 2001). مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی, نمادها و ارزش های فرهنگی را به افراد تکرار و تزریق می کند تا در سطوح جامعه و خانواده اجتماعی شوند. با تمرکز بر دبیرستان ها, این تحقیق, فعل و انفعالات برابری جنس را بررسی نموده است, زیرا این فعل و انفعالات در سیستم آموزشی رخ می دهند.

      در حالیکه نرخ ثبت نام خالص (NER) در تمام سطوح به طور کلی در مقایسه با میانگین های ملی کم است, داده های وزارت آموزش و پرورش, وضعیت های رو به کاهش را به خصوص برای آموزش پسران در دبیرستان ها در Meru County نشان می دهد.

ترجمه این مقاله با عنوان موفقیت های آکادمیک در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

THE GENDER SOCIALIZATION QUESTION IN EDUCATION: INFLUENCE ON BOYS’AND GIRLS’ACADEMIC ACHIEVEMENT