چکیده

          در این مقاله، ما یک الگوریتم تصویربرداری جدید با میدان دید گسترده (EFOV) مبتنی بر ویژگی تخمین حرکت را در حوزه موجک چهارگانه (QWD) برای تصاویر فراصوتی پیشنهاد نموده ایم. در مرحله اول، از حوزه فضایی، فریم های ویدئویی فراصوتی را به QWD تبدیل می کنیم، و نتیجه متشکل از یک دامنه و سه فاز می شود. در مرحله دوم، از دو فاز برای تخمین حرکت دنباله تصویر به دست آمده از قضیه شیفت استفاده می نماییم. ما می توانیم بردارهای حرکت را از طریق تخمین حرکت، و تصاویر ثبت شده را از طریق تبدیل تکراری (تخصیص مقادیر متناهی به کمیت های متناهی) بردارهای حرکت به دست آوریم. ثالثا، از فاز سوم با دامنه برای ترکیب تصاویر ثبت شده استفاده می نماییم. در نهایت، تصویر منظره ای فراصوتی با استفاده از ترکیب تصاویر ثبت شده به دست می آید. در نهایت، آزمایش هایی به منظور بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی انجام می شوند. 

1. مقدمه

          تصویربرداری فراصوتی، یک بخش اساسی از تکنولوژی تصویربرداری پزشکی است. با توجه به قابلیت حمل و ویژگی های امن، زمان واقعی و غیر تهاجمی آن، تصویربرداری فراصوتی، با طیف گسترده ای از کاربردها برای مقاصد تشخیص پزشکی بیشتر و بیشتر محبوب شده است. 

           ایراد تصویر فراصوتی سنتی این است که میدان دید آزمونگر برای بافت محلی به واسطه عرض از مبدل که به طور معمول 4 تا 6 سانتی متر است، محدود و باریک می باشد، به طوری که دید کلی به حوزه ضایعه را نمی توان مشاهده نمود [1]. آزمونگر باید تصاویر متعدد را به طور جداگانه تجزیه و تحلیل نماید، هنگامی که ساختارهای بزرگتر و یا طویل تر، مانند بافت ماهیچه بازو و شریان کاروتید در حال تصویربرداری هستند. این به طور فزاینده با توسعه سریع فراصوتی و تکنولوژی کامپیوتر [2] برجسته شده است. روش فراصوتی EFOV، تصاویر منظره ای با کیفیت بالا را در زمان واقعی توسط اسکن دستی با پروب های استاندارد فراهم می کند که برای اولین بار در سال 1997 معرفی شد [3]. تصویربرداری EFOV نوعی از کاربرد پزشکی تکه تکه به هم پیوستن تصویر است که تصویربرداری منظره ای نامیده می شود. EFOV، یک سری از تصاویر فراصوتی دو بعدی را توسط مبدل در حال حرکت در امتداد آناتومی بیمار تقریبا در همان سطح صفحه به دست می آورد. مجموعه ای از تصاویر متعدد به یک تصویر منظره ای طولانی با یک میدان دید بسیار گسترده با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر به هم پیوند می یابند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان موجک چهارگانه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Ultrasound Extended-Field-of-View Imaging Based on Motion Estimation Using Quaternion Wavelet