چکیده

هدف – این مقاله تلاش می‌کند تحول نقش کارکردی منابع انسانی را که متاثر از استفاده از اینترنت و فن‌آوری‌ها است را در شرکت‌ها یونانی بررسی نماید.

طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد – روش‌شناسی این مقاله بر اساس هر دو روش کمی و کیفی بوده است. ما به منظور تحقق اهداف این تحقیق، گروه‌های پیمایش و کانونی تشکیل داده‌ایم.

یافته‌ها– این مقاله به بررسی و بحث در مورد توسعه منابع انسانی الکترونیک در کشور یونان و دلایل اقتباس روش‌های منابع انسانی الکترونیک می‌پردازد و بر راهبردها، فرآیندها، و موضوعات مرتبط با مدیریت منابع انسانی تمرکز می‌نماید. یافته‌ها نشان می‌دهند که منابع انسانی الکترونیک، تبدیل و تحول نقش کارکردی منابع انسانی به داشتن نقشی راهبردی تسهیل می‌کند. عوامل محرک و عوامل حیاتی موفقیت در اقتباس و اجرای روش‌های منابع انسانی الکترونیک در این تحقیق شناسایی شده‌اند و مورد بحث قرار گرفته‌اند.

محدودیت‌ها / پیشنهادات تحقیق- کشورهایی نظیر یونان در اجرای روش‌های حرفه‌ای مدیریت منابع انسانی و نیز توسعه فن‌آوری با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

پیشنهادات عملی- این بخش به شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در اقتباس روش‌های منابع انسانی الکترونیک و همچنین مسائل اصلی مرتبط با آن می‌پردازد.

نوآوری/ ارزش- نتایج کیفی که توسط گروه‌های کانونی بدست آمده است تصویری شرکت‌ها مورد تحقیق ارائه می‌دهند.

مقدمه

         پایان قرن بیستم موجب پدید آمدن بحث‌های گسترده‌ای راجع به واکنش مدیریت منابع انسانی نسبت به محیط متغیر داخلی و خارجی شرکت‌ها شده است. در اواخر سال‌های 1990 ادبیات تحقیق این موضوع در مورد لزوم مدیریت منابع انسانی راهبردی اتفاق آراء داشتند، ولی در مورد نقش‌های جدیدی را که کارکرد منابع انسانی باید برای مقابله با چالش‌های سازمانی معاصر اتخاذ کند نگرانی‌هایی داشتند (مثلا، کوچان، 1997؛ اولریچ، 1997الف، 1998). نقش راهبردی کارکرد منابع انسانی به معنای ورود به عرصه برنامه‌ریزی راهبردی از ابتدای فعالیت‌های سازمانی است و این اقدام صرفا به مرحله اجرا و تطابق منابع انسانی با نیازهای تجاری محدود نمی‌شود. انتظار می‌رود که این نقش در آینده تا حدود قابل‌توجهی وقت مدیران و مجریان منابع انسانی را صرف خود کند (اندرسون، 1997). با این حال این بدان معنا نیست که نقش‌های اداری از بین خواهند رفت، اگرچه یک تنش طبیعی بین چشم‌انداز مورد نیاز برای نقش راهبردی منابع انسانی و نقش سنتی متخصصان مدیریت منابع انسانی وجود دارد (بییر، 1997).

          یکی از جنبه‌های مهم محیط‌های متغیر که به ویژه با مدیریت ارتباط دارد انقلاب اطلاعاتی است. طبق نظر اولریچ (1997ب) یکی از موضوعات نوظهور مرتبط با مدیریت منابع انسانی که نیاز به سرمایه‌گذاری در زمان، استعداد، و منابع دارد، استفاده از ظرفیت فن‌آوری‌ها است. فن‌آوری‌ها در کاهش تنش بین نقش‌های راهبردی و اداری به کمک ما می‌آیند، تا جایی که می‌توانند بخشی از مسئولیت‌های اداری را حذف کنند (اِلینگ، 1997). منابع انسانی الکترونیک به در جریان انداختن تعاملات تجاری (و به ویژه مدیریت منابع انسانی) با استفاده از اینترنت به همراه دیگر فن‌آوری‌ها بازمی‌گردد (لِنگنیک- هال و موریتز، 2003).

این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان منابع انسانی الکترونیک  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

E‐HR adoption and the role of HRM: evidence from Greece