چکیده

           ما یک مدل موجودی EOQ را برای اقلام رو به رشد در نظر می گیریم که در آن، مقدار و اندازه اقلام در طول زمان افزایش می یابد، برخی از این اقلام عبارتند از دام، ماهی و ماکیان. تفاوت اصلی بین این سیستم موجودی و آن هایی که قدیمی تر هستند، افزایش وزن محصولات در طول افزایش موجودی بدون خرید بیشتر است. این مقاله یک سیستم موجودی ماکیان را مطالعه می کند، در این سیستم ماکیان تازه متولد شده پرورش می یابند تا به وزن ایده آل برای مصرف کنندگان برسند. در این مطالعه، براساس ترجیح مصرف کنندگان در مصرف غذاهای تازه نسبت به اقلام منجمد، ما فرض می کنیم که کمبود مجاز است و زمانی که شرکت هزینه های اضافی را می پردازد، مصرف کنندگان منتظر موارد تازه هستند، یعنی این کمبود به زمان موجود شدن کالا موکول می شود. از طرف دیگر، تولید کننده باید برای هر چرخه مکان را از نظر شرایط بهداشتی آماده کند؛ درنتیجه، زمان راه اندازی در هر چرخه در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه بدست آوردن راه حل سیستم بهینه است، به طوریکه هزینه های کلی، از جمله هزینه راه اندازی، خرید، نگهداری، تغذیه و کمبود حداقل شود. برای انجام این کار، ما از محاسبات ریاضی برای تخمین میزان رشد تقریبی استفاده می کنیم و سیستم را به عنوان یک برنامه نویسی غیر خطی مدل سازی می نماییم. برای حل مدل بهینه سازی بدست آمده، از ماتریس هسیان استفاده می کنیم تا راه حل بهینه برای این سیستم موجودی را به دست آوریم. مدل موجودی EOQ پیشنهادی به صنایع ماکیان در ایران کمک می کند تا سیستم خود را با توجه به هزینه ها و کمبود مجاز بهینه کنند و می تواند در کشورهای دیگر به کار گرفته شود. در نهایت، ما یک مثال عددی و تجزیه و تحلیل حساسیت را همراه با برخی مسیر بالقوه آینده ارائه می دهیم.

1. مقدمه

          تلاش برای بهینه سازی هزینه های سازمان با مدیریت موجودی، به بیش از یک قرن پیش برمی گردد، یعنی زمانی که اولین مدل سفارش اقتصادی (EOQ) توسط هریس پیشنهاد شد. مدل موجودی هریس، هزینه های کلی از جمله هزینه نگهداری و سفارش را به حداقل می رساند، به طوریکه سیستم موجودی با کمبود مواجه نخواهد شد. تغییر مهم در مدل موجودی انبار (EPQ)، مدل مقدار تولید اقتصادی (EPQ) است که توسط تافت پیشنهاد شد، در این مدل به جای آن که بلافاصله محصولات سفارش داده خود را دریافت کنند، محصولات به میزان مشخصی تولید می شوند. 

          به تازگی، رضایی در صنایعی مانند دام، پرورش ماهی و ماکیان، برای محصولاتی که در طول ذخیره سازی در حال رشد هستند، یک مدل موجودی EOQ را بررسی کرده است. در این سیستم های موجودی، در طول دوره ذخیره سازی، وزن محصولات بدون سفارش دادن اقلام اضافی افزایش می یابد. مطالعه مذکور اولین تحقیق اصولی است که این رده از موجودی را در نظر می گیرد. برای انجام این کار، این مدل یک مدل موجودی عمومی را توسعه می دهد و سپس آن مدل موجودی را برای مرغ گسترش می دهد. بعد از این مطالعه، ژانگ و همکاران برای مواردی که قانون گذار انتشار کربن را محدود کرده یا جریمه می کند، مدل موجودی فوق الذکر را توسعه دادند.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مقدار سفارش اقتصادی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A Generalized Economic Order Quantity Inventory Model with Shortage: Case Study of a Poultry Farmer