چکیده

بررسی به منظور کشف امکان استفاده از میدان مغناطیسی متناوب (AMF) به منظور افزایش مقاومت فشاری و ابداع یک سیستم محرک جدید در سازه های هوشمند انجام پذیرفت. از این رو، چندین آزمایش در مقایس کوچک بر روی نمونه های مکعبی ریزدانه انجام شد، که در آن ها از اثر AMF با چگالی 0.5 تسلا (T) و فرکانس 50 Hz به منظور آماده سازی مخلوط بتنی استفاده شد و مقاوممت فشاری بتن سخت شده اندازه گیری شد. علاوه بر این، نقش AMF اعمالی به مخلوط بتنی آماده شده در تغییر رفتار آن مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور قرار دادن نمونه ها در معرض AMF، یک مدار مغناطیسی ویژه طراحی گردید. اما، قرارگیری بتن در معرض آن سبب افزایش مقاومت آن به میزان 7.78 درصد شد. مزایای این اثر از نقطه نظرهای تئوری گوناگون مورد بحث قرار گرفت. این طور نتیجه گیری شد که این روش می تواند به عنوان پایه ای برای کنترل رفتار سازه های بتنی هوشمند در مقیاس بزرگ و در زمان حقیقی، از طریق تنظیم سختی اعضا توسط AMF مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، امکان استفاده از این روش برای سازه های RC در مقیاس بزرگ توضیح داده شده و یک مثال گرافیکی ارائه گردید.    

1. مقدمه

افزایش استحکام سازه های بتنی در مهندسی سازه مسئله ای حیاتی است که منجر به بررسی روش های مختلفی مانند ساخت سازه های هوشمند در برابر نیروهای دینامیکی و بهبود خواص فیزیکی بتن شده است. برای دستیابی به این هدف روش های مختلفی مانند استفاده از افزودنی های شیمیایی و مواد ریزدانه به نام ریزذرات به صورت گسترده ای مورد  بررسی قرار گرفته است (به عنوان مثال [1](. اخیراً، به منظور بهبود مشخصات بتن استفاده از الکترومغناطیس ها به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. 

در سازه های هوشمند الکترومغناطیس ها عمدتاً جهت نظارت بر عملکرد سازه [2و3] مورد استفاده قرار گرفته است. سازه های هوشمند عبارتند از برخی از سنسورها و سیستم های هوشمند متشکل از موادی مانند فیبرهای نوری (FOs) [4-6]، فیزوالکتریک ها [7-9]،  مواد مغناطیس رئولوژیکی (MR) [10-11]، مواد الکترو رئولوژیکی (ER) [12،13)، آلیاژهای حافظه شکل (حالت) (SMAs) [14و15]. عکلکرد چنین سازه های وابسته به خواص مواد هوشمند دارد. این فناوری ها برای کاربردهایی مانند تشخیص آسیب، کنترل حالت [16 و 17]، کنترل صدا و صوت [19و18]، نظارت بر سلامت [20و21]، کنترل ارتعاش [22و23] و جمع آوری انرژی [24و25] مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال، این روش ها، دارای کاستی های خود می باشند برای مثال موفقیت آمیز نبودن در مراحل اولیه آسیب ها، دشواری نصب سنسورها، کاهش ظرفیت باربری اعضا به دلیل جایگیر بودن، تمایز میان سیستم باربری و سنسور [26]. 

این مقاله در نشریه الزیور منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مقاومت فشاری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.

منبع:

Alternating Magnetic Field Effect on Fine-aggregate Concrete Compressive Strength