چکیده

          بنا به حجم ترافیک خدمات متنوع و کمبود طیف، مفهوم ابر شبکه و رادیو شناختی می‌تواند ویژگی‌های جدیدی در نسل بعدی تلفن‌های همراه و شبکه‌های دسترسی بی‌سیم ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، برای استقرار femtocells LTE و شبکه‌های Wi-Fi در فضاهای سفید تلویزیون راه‌های جدیدی برای تخلیه‌ی ترافیک فراهم می‌کند که قادر به اشتراک‌گذاری طیف به‌عنوان یک شبکه‌ی رادیویی شناختی است. در این مقاله، ما یک نمونه‌ی اولیه از شبکه با تعریف معماری نرم‌افزار و پروتکل OpenFlow برای به‌اشتراک‌گذاری ناهمگن طیف شبکه در فضای سفید تلویزیون ارائه می‌کنیم. سپس، معماری کنترلر برای رادیو شناختی و زیرساخت‌ معماری OpenFlow را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهیم. ما یک نمونه‌ی اولیه از نرم‌افزار با تعریف شبکه‌های رادیو شناختی با کنترلر SDN و شبیه‌ساز شبکه LTE / Wi-Fi پیاده‌سازی می‌کنیم. برخی از توابع کنترل ضروری از رادیو شناختی اجرا می‌شوند و حالات بالقوه جدید بر اساس شبکه‌های رادیو شناختی داده می‌شود.

1. مقدمه

         بنا به روند طراحی شبکه‌ی نشات گرفته از شبکه محور به مشتری محور، مفاهیم شبکه با تعریف نرم‌افزار (SDN) و عملکرد مجازی‌سازی شبکه (NFV) تکنیک‌هایی برای نسل بعدی اینترنت مانند ارتباطات تلفن‌همراه G5 هستند. شبکه‌ی سرویس‌گرا دسترسی مردم به اطلاعات درست مثل برق، آب و گاز در زندگی روزمره را پیش‌بینی می‌کند، بنابراین ما استدلال می‌کنیم که استفاده از طیف رادیویی یک سرویس است. متاسفانه، در‌حال‌حاضر دسترسی به فضای شبکه‌های رادیویی (RAN) کاملا ناهمگن است و آنها مانند LTE، Wi-Fi و WCDMA از یکدیگر جدا هستند. با این دیدگاه از رادیو شناختی، پارادایم استفاده از طیف جدید به‌منظور دسترسی کاربر تلفن‌همراه به هر طیف ناهمگون قابل دسترس در اطراف آن لازم است. علاوه‌براین، کیفیت تجربه کاربری (QoE) را می‌توان تضمین کرد. از این رو، ما معتقدیم که معماری SDN/NFV حالت بالقوه‌ای برای فعال کردن استفاده از طیف با تکنیک‌های رادیویی شناختی در نسل بعدی اینترنت تلفن‌همراه و یا  G5 دارد.

          حجم ترافیک برای آینده‌ی اینترنت تلفن‌همراه در قالب دستورات در سال آینده افزایش خواهد یافت و منجر به آستانه‌ی داده‌های بزرگ در آینده خواهد شد. انتقال فیزیکی و کارایی طیفی برای ترویج بیشتر دشوار است، به این دلیل است که  بهره‌وری طیف LTE به بیست درصد رسیده است، که به مقدار شانون بسیار نزدیک است [1]. به‌عنوان یک نتیجه، رادیو شناختی یک راه مهم برای فروش ترافیک برای شبکه‌های با سلول کلان به شبکه‌های Wi-Fi در G5 است. تراکم سلول کوچک با femtos LTE و Wi-Fi بدون برنامه‌ریزی سلول ممکن است برای ارائه‌ی طیف اشغال بیشتر برای هر کاربر با کاهش تعداد کاربران در هر سلول به نظر برسد. بااین‌حال، این مسئله منجر به یک مدیریت جامع شبکه، تحت معماری مشخص شبکه می‌شود. بنابراین، مفهوم جدیدی از SDN/NFV راه امیدوارکننده‌ای برای دخالت مدیریت و به اشتراک‌گذاری فعال طیف فراهم می‌کند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان معماری SDN در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

SDN Architecture for Cognitive Radio Networks