به عقیده من، تحقیقات درباره جنبه کسب و کار مسئولیت اجتماعی شرکت باید ماهیت مسیر روابط شرکت-سهامدار را مد نظر قرار دهند و من ساختار ظرفیت تاثیر سهامدار را برای پر کردن این شکاف مطرح می کنم. این ساختار شرح می دهد که چرا تاثیرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت در بین شرکت ها و بسته به زمان فرق می کند. من یک سری پیشنهادات برای کمک به تحقیقات آتی در زمینه شرایط تولید سود مالی متغییر جهت سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی شرکت مطرح می کنم.

     جان هاید، بازنشسته پلیس ویل کالیف می گوید که به دشوار می توان باور نمود که فیلیپ موریس «مرد خوبی است بر این اساس که برای قربانیان سیل زده آب اهدا می کند، یا اینکه به گرسنگان کمک می کند» (السپ، 2002).

     تردید زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چه زمانی یک شرکت همچون مک دونالد شروع می کند درباره سالاد صحبت کند، چون مردم می دانند که مک دونالدز به طور ویژه به سلامت آمریکایی اهمیت نمی دهد.

     به نظرم، این مسئله به این بستگی دارد که آیا آن بخشی از تصویر کلی است. همانند کراگر، این اقدام یک باره نیست، آنها قوطی های برای بی خانمان ها یا چیزی در جشن شکرگزاری و کریمس می آورند. این نوعی تجارت برای آنها محسوب می گردد.

     آیا شرکت های دولتی باید به عنوان نماینده تحولات اجتماعی پیش رونده محسوب شوند؟ برای نمونه، آیا  لوی استراز گروه حامی برای خاتمه بخشی به نژاد پرستی تشکیل داد؟ آیا شرکت فورد به یافتن دارو ایدز کمک نمود؟ این شرکت ها تا چه حد به آرمان های اجتماعی کمک نموده اند؟ چون در پاسخ به این سوالات، مسائل اخلاقی وجود دارد، افراد منطقی اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که چون شرکت ها منابع را از جوامع استخراج می کنند، آنها تعهد اخلاقی در قبال خدمات رسانی به جامعه دارند، در حالی که سایرین باور دارند شرکت ها در قبال کمک رسانی به جامعه ناکارآمد اند.

-این مقاله در نشریه AOM منتشر شده و ترجمه آن  مقاله با عنوان  مسئولیت اجتماعی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Stakeholder influence capacity and the variability of financial returns to corporate social responsibility