چکیده

      اقدامات ایمنی جایگزین (SSMs) به طور گسترده ای برای ارزیابی پتانسیل تصادف انجام شده است، که برای توسعه اقدامات موثر ایمنی ضروری  است. بر خلاف SSM های موجود، که عمدتا بر ارزیابی مانور خودروی طولی تمرکز می کند، آن منجر به  تصادف پشت به پشت می شود،  این مطالعه روش جدیدی را برای برآورد ریسک تصادف معرفی می کند در حالی که یک وسیله نقلیه تغییر مسیر می دهد، تحت عنوان شاخص ریسک تغییر مسیر (LCRI) .  اشاره می شود. یکی از ویژگی های جدید روش پیشنهادی، ترکیب مقدار زمان قرار گرفتن آن در معرض  خطر احتمالی تصادف و میزان شدت سقوط انتظار با استفاده از تجزیه و تحلیل درخت خطا (FTA) برای ارزیابی ساختار است. تعاملات خودرو بین یک وسیله و وسایل نقلیه مجاور در خط شروع و خط هدف، از نظر احتمال تصادف  در طول  احتمال تصادف مورد بررسی قرار می گیرد. داده های مسیریابی خودرو از یک جریان ترافیکی حاصل شده که این اطلاعات  با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین در یک  آزادراه عکس گرفته شده است، که آن برای بررسی کاربرد روش پیشنهادی استفاده می شود. این مطالعه ویژگی های تغییرات خطی اجباری و اختیاری مشاهده شده در بخش منطقه کار و یک بخش عمومی از آزادراه را با استفاده از LCRI مقایسه می کند. انتظار می رود که نتیجه این مطالعه در ارزیابی اثربخشی عملیات ترافیکی مختلف و استراتژی های کنترل از نظر ایمنی تغییر مسیر ارزشمند و مفید خواهد بود.

1.مقدمه

     روش جامع ارزیابی ایمنی ترافیکی مورد  استفاده  شامل کاربرد داده های  تصادف واقعی که شامل اطلاعات فرکانس و شدت تصادف می باشد. روش های مختلف آماری مدل سازی برای شناسایی موضوع های مربوط به ایمنی و توسعه اقدامات متقابل بر اساس تجزیه و تحلیل داده های  تصادف مورد استفاده قرار گرفته است.  به هرحال، استفاده از داده های تصادف برای تجزیه و تحلیل ایمنی است زیرا وقایع تصادفات ترافیکی نادر و تصادفی هستند که  منجر به تلاش برای جمع آوری اطلاعات درازمدت جهت به دست آوردن نمونه های کافی می شود که به طور مستقیم بر اهمیت آماری تاثیر می گذارد.  بنابراین، اشکال اجتناب ناپذیری وجود دارد به دلیل موضوع نمونه گیری تصادفی در ارزیابی ترافیک ایمنی را به شیوه ای فعال تر، حتی اگر روش های مبتنی بر تصادف واقعی هدفمند باشند.  جایگزین امیدوار کننده برای استفاده از اقدامات ایمنی جایگزین (SSMs)  است که پتانسیل خطرات تصادف را تعیین می کنند (هیدن 1987).  پیشرفت سنسورها و فن آوری های ارتباطی به  شناسایی حوادث خطرناک اجازه می دهد، که با وقوع تصادف، براساس تحلیل مسیر مسیریابی خودرو داده ها بسیار مرتبط است.  تا امروز، تلاش های مختلف برای ترسیم اقدامات محکم برای گرفتن حوادث خطرناک در زمینه ایمنی ترافیک ساخته شده است.

      زمان - برخورد (TTC) یکی از پر کاربرد ترین  SSM ها  با اهداف ترافیک و ایمنی خودرو می باشد. TTC زمان باقی مانده برای جلوگیری از حادثه است، از زمانی که راننده اقدام می کند که تصادف رخ می دهد (هویوار، 1971).  آن بطورحساس با توجه به تغییر در موقعیت فعلی و سرعت پاسخ میدهد  و این امکان پذیر است برای پیش بینی اینکه آیا برخورد در یک نقطه خاص در زمان خاص رخ می دهد زمانیکه  سرعت و جهت یک خودرو موضوع تغییر نکرده است. TTC می تواند  محاسبه شود تنها زمانی که یک وسیله نقلیه زیر سریع تر از وسیله نقلیه پیشرو است. به هرحال، TTC اغلب از SSM استفاده می کند، زیرا آن برای درک کاربران آسان است. شاخص های توسعه یافته بر مبنای مفهوم  TTC شامل زمان در معرض TTC (TET)، TTC زمان یکپارچه (TIT)، و عبور از گذر زمان (TLC) است، (میندرهود و بوی 2001، ون وینسام و  همکاران، 2000).  زمان تحریم ارسال (PET) اندازه گیری از وضعیت  است که در آن حوادث تقریبا رخ می دهد؛ تفاوت زمانی بین آن است زمانی که یک وسیله نقلیه پیش از آن عبور کرده است نقطه و زمانی که یک وسیله نقلیه در جهت مخالف حرکت می کند به این نقطه می رسد (آلن و همکاران، 1978). از آنجا که PET نشان دهنده نزدیکی فضایی و زمانی وسایل نقلیه است، آن می تواند بدون توجه به سرعت خودرو زیر، بر خلاف TTC ارزیابی شود.  اقدامات مشتق شده از PET شامل فاصله زمانی (GT)، زمان رمزگذاری (ET) و مزیت زمان (TAdv)  است (هانسون، 1975). به عنوان شاخه ای دیگر از SSM ها، اقدامات مبتنی بر کاهش اقدامات از راه های مختلفی استفاده می شود. حداکثر کاهش سرعت (حداکثرD)، سرعت تاخیر به زمان ایمنی (DST)،  کاهش سرعت برای جلوگیری از تصادف (DRAC)، و شاخص توقف مسافت (SDI) به دسته از SSM ها با استفاده از کاهش سرعت کاهش می یابد (گت من و هد 2003، هاپفر 1997، کاپر و فرگوسن، 1976؛ اوه و همکاران، 2006). حداکثر D ، حداکثر کاهش سرعت مشاهده شده در یک حادثه تصادف است.  

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  مسیریابی حمل و نقل در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Development of a lane change risk index using vehicle trajectory data