چکیده:

       ما مورد یک زیرساخت تحقیقاتی کاربرمحور در مقیاس بزرگ را مورد بررسی قرار می دهیم، تا مجموعه استراتژی های مدیریتی که از دوسوتوانی سازمانی حمایت می کنند، توضیح دهیم. با اتخاذ یک چشم انداز اکوسیستم، مطالعه موردی ما، فراتر از تنش بهره برداری / اکتشاف عام، از میان تنش های خاص مرتبط با سطوح مختلف مدیریت, از ماهیت چندسطحی دوسوتوانی پرده بر می دارد: (1) جهت گیری پاسخگو در مقابل جهت گیری پیش فعال نسبت به کاربران (2) نوآوری های فن آوری ماژولار در مقابل معماری؛ (3) جهت گیری رقابتی در مقابل جهت گیری همکارانه نسبت به سازمانهای دیگر. نتیجه می گیریم که دوسوتوانی، یک توانایی سیستمی در حال ظهور از طریق تعاملات بین تنش های تو در تو در می باشد. مدیریت مناسب یک تنش در یک سطح به آزادسازی انرژی نوآورانه تنش ها در سطوح دیگر کمک می کند. از اینرو, تکامل هم افزایی تنش ها موجب خلق پویایی نوآوری چندسطحی می شود.

1.  مقدمه

        "آزمایش یک هوش درجه-یک, توانایی حفظ همزمان دو ایده مخالف در ذهن و حفظ توانایی برای عملکرد است." (F. اسکات فیتزجرالد، The Crack Up، 1945) این نقل قول در مقاله ما, توانایی دانشمندان و مهندسان سینکروترون در مدیریت یک زیرساخت تحقیقاتی در مقیاس بزرگ را نشان می دهد. در حالی که از یک طرف, سینکروترون ها باید عدم قطعیت و پیچیدگی را به منظور بهینه سازی عملیات خود و به حداقل رساندن ریسک ها کاهش دهند، از سوی دیگر, به منظور تقویت ظرفیت نوآوری خود, باید آنها را پرورش دهند. بر اساس مطالعه موردی French synchrotron Soleil، ما نشان می دهیم که با توجه به محیط پیچیده و نامشخصی که سازمان در آن عمل می کند، مدیریت مناسب تنش های مختلف، یک توانمندی به نام دوسوتوانی سازمانی, یکی از ویژگیهای اصلی عملکرد پایدار نوآورانه آن است (Duncan، 1976 ؛ Tushman & O'Reilly 1996؛ March، 1991؛ Smith & Lewis، 2011). ما از طریق مورد Soleil, مجموعه استراتژی های مدیریتی انتقادی که از دوسوتوانی سازمانی حمایت می کنند، مورد پژوهش قرار می دهیم.

       به عنوان سازمانهای تحقیقاتی غیر انتفاعی، سینکروترون ها دارای هدف تولید و انتشار دانش جدید از طریق نشریه های علمی هستند. به عنوان تسهیلات تحقیقاتی مختص کاربر، آنها برای علوم پایه و کاربردی از اهمیت متمایزی برخوردار هستند. با تجسم ساختار ماده در سطوح مولکولی و اتمی، تشعشع سینکروترون, محققان در رشته های مختلف علمی را قادر می سازد تا آزمایش هایی را انجام دهند که در غیر این صورت, فراتر از حد آزمایشگاه های فردی آنهاست. مانند سایر سیستمهای پیچیده فن آورانه، مشخصه سینکروترون ها, سرمایه بالا و سرمایه گذاری های فناوری-محور است حتی اگر محیط فناورانه آنها دچار منسوخ شدن سریع شود. در چنین محیطی، طراحی سینکروترون ها در حالت شار مداوم باقی مانده و تنها با عمر عملیاتی آنها (به طور متوسط 30-35 سال) به پایان می رسد. بنابراین سینکروترون ها باید سازگار و قابل توسعه باشند. در طی زمان, آنها تحولات افزایشی تدریجی اما قابل توجهی را متحمل می شوند.

ترجمه این مقاله با عنوان مرکز تحقیقاتی Synchrotron در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A Multi-Level Perspective on Ambidexterity: The Case of a Synchrotron Research Facility