چکیده

        انتخاب تامین کننده فرایند یافتن تامین کنندگان مناسب، با قیمت مناسب، در زمان مناسب، با مقدار و کیفیت مناسب می باشد. هدف از این مقاله، انتخاب تامین کننده در زمینه تامین مدیریت ریسک زنجیره تامین می باشد. بنابراین 9 معیار کیفیت، تحویل به موقع، تاریخچه عملکرد و 6 ریسک در زنجیره تامین شامل خطر تامین، خطر تقاضا، خطر تولید، خطر تدارکات، خطر اطلاعات، و خطر زیست محیطی برای ارزیابی تامین کننده در نظر گرفته شده است. آنتروپی شانون به منظور اندازه گیری معیار و تیرگی TOPSIS  به منظور رتبه بندی تامین کنندگان مورد استاده قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که که در بخش های جداگانه، مشکلات انتخاب تامین کنندگان، ریسک لازم مهمترین عامل می باشد.

1. مقدمه

         مدیریت زنجیره تامین به عنوان مدیریت شبکه ای از سازمان های پیوسته درگیر در آماده سازی محصول و خدمات مورد نیاز مشتریان نهایی در زنجیره تامین توصیف شده است.(Harland 1996) مدیریت زنجیره تامین تمامی جابجایی ها و ذخیره کردن های مواد خام، فرآیند عملیاتی، و کالاهای نهایی از نقطه مبدا تا نقطه مصرف را پوشش می دهد.  (Heidarzade et al., 2015). زنجیره مدیریت تامین یک رویکرد جامع و استراتژیک تا تقاضا، عملیات ها، تدارکات  و مدیریت فرآیندهای تامین کننده می باشد. Ogulin (2003) سه موج متمایز از زنجیره تامین را در اقتصاد جدید پیشنهاد نمود: برتری عملیاتی، یکپارچه سازی زنجیره تامین و همکاری، و زنجیره تامین مجازی. شرکت ها در مسیر زنجیره تامین نیازمند توسعه توانایی های سازمانی، رویه ای، تکنیکی و استراتژیک به منظور پاسخ به 4 نیازمندی آشکار شده می باشند: تمرکز مشتری، اتخاذ فناوری، مدیریت روابط، و شیوه رهبری. (Chow et al., 2008) رهبران کسب و کار، دانشگاهیان، و سیاست گذاران، متوجه شدند که مدیریت زنجیره تامین جهت به منظور یک محیط کسب و کار جهانی به شدت رقابتی ضروری بوده و مشخص شده است که زنجیره تامینی که به صورت مناسب مدیریت شده است مزایای استراتژیک و عملیاتی را برای سازمان ها، مناطق و کشورهای به همراه می آورد. (Silvestre, 2015) در محیط رقابتی امروز، شرکت ها باید روش های کسب وکار را بهینه کرده و عملکرد کل زنجیره تامین خود را ارتقاء ببخشند. عملیات موفق یک زنجیره تامین متکی به هر یک از کسب و کار منفرد بوده و یک زنجیره تامین بهینه و انعطاف پذیر به شرکت اجازه می دهد تا تامین کننده مناسب را در زمان مناسب و برای مواد مناسب انتخاب کرده، که نه تنها سبب کاهش هزینه های ساخت می شود بلکه به صورت قابل توجهی رقابت میان شرکت ها را نیز بهبود می بخشد (Xia and Wu, 2007). عوامل بسیاری مانند رقابت بین المللی، نیاز مشتریان، و تغییر سریع فناوری ها عمیقاً بر روی بازار تاثیر می گذارد. بنابراین، رقابت موفق در این محیط نیازمند کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش میزان سود می شود. برای اکثریت شرکت های صنعتی، خرید مواد خام و اجزا از تامین کننده سبب هزینه های عمده می شود. از این رو، در میان استراتژی های متعدد درگیر در مدیریت زنجیره تامین، تصمیم خرید تاثیر عمیقی را بر روی سیستم کلی گذاشته است. (Guo and Li,2014) علاوه بر این، برخی از شرکت ها شروع به بهبود توانایی های تامین کننده خود به صورت استراتژیک کرده اند. با وجود تعداد زیاد تامین کنندگان و منابع محدود در توسعه تامین کننده، هر مورد از تامین کنندگان امکان بهبود و توسعه را نخواهند داشت. بنابراین، برای یک برنامه توسعه تامین کننده استراتژیک، انتخاب تامین کننده بسیار مهم می باشد.

         در زمینه مدیریت زنجیره تامین، تصمیم گیری در مورد انتخاب تامین کننده (منبع) به عنوان یکی از مسائل کلیدی که با مدیریت های خرید و عملیات های مواجه می شود تا رقابتی باقی بماند در نظر گرفته شده است (Bai & Sarkis, 2010). انتخاب تامین کننده مناسب می تواند بر روی هزنیه های خرید کل تاثیر گذار باشد (هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده)، که مسئول درصد بالایی از هزینه های تولید نهایی می باشد (Pazhani et al., 2015). انتخاب تامین کننده (منبع) به این دلیل که معیارهای متعددی باید در در فرآیند تصمیم گیری در نظر گرفته شوند پیچیده می باشد (Karsak & Dursun, 2015). دیکسون اشاره کرد که کیفیت، تحویل به موقع، و تاریخچه عملکرد مهمترین معیارها در زمینه انتخاب تامین کننده می باشند. انتخاب منبع مناسب سبب کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش سود دهی، و کیفیت محصولات می شود، که سبب افزایش میزان رقابت در بازار و پاسخ سریع به نیازهای مشرتیان می گردد. (Abdollahi et al., 2015) علاوه بر این، رضایت مشتری با وجود بهترین تامین کننده افزایش می یابد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مدیریت ریسک زنجیره تامین در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Supplier selection with Shannon entropy and fuzzy TOPSIS in the context of supply chain risk management