چکیده

     هدف: هدف از این مقاله تشخیص و توصیف فناوری‌های مدیریت دانش (که به اختصار KM نامیده‌ شده است) مطابق با پشتیبانی آنها برای استراتژی است. 

طراحی/ روش‌شناسی/رویکرد: این مقاله از روش توسعه پایگاه شناختی به منظور توصیف روابط بین فناوری، مدیریت دانش(KM) و استراتژی استفاده می‌کند و دسته‌بندی فناوری‌های فعلی مدیریت دانش(KM) را بر اساس این روابط انجام می‌دهد. پایگاه‌شناخت‌ها مشخصات رسمی از مفاهیمی در یک دامنه و روابط بین آنها است، و به منظور تسهیل درکی مشترک و اشتراک‌گذاری دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مطالعه به طور ویژه بر روی دو زیر دامنه از حوزه مدیریت دانش (KM)  تمرکز کرده است: استراتژی‌های مدیریت دانش(KM) و فناوری‌های مدیریت دانش(KM).

یافته‌ها: "استراتژی مدیریت دانش (KM)" دارای سه معنا در پیشینه‌ پژوهش است: رویکردی برای مدیریت دانش(KM)، استراتژی دانش، و پیاده‌سازی استراتژی مدیریت دانش(KM). همچنین، فناوری‌های مدیریت دانش(KM)، به پشتیبانی استراتژی از طریق ابتکارهای مبتنی بر استراتژی‌های خاص دانش و رویکرد‌هایی برای مدیریت دانش(KM) می‌پردازد. این مطالعه به مشخص‌سازی وجه تمایز بین سه نوع فناوری مدیریت دانش(KM) خواهد پرداخت: اجزاء فناوری‌ها، برنامه‌های کاربردی مدیریت دانش(KM)، و برنامه‌های کاربردی کسب و کار این سه مورد هستند. تمامی این موارد را می‌توان از نظر «ایجاد»و «انتقال» استراتژی‌های دانش، و «شخصی‌سازی»و «تدوین» رویکردهایی برای مدیریت دانش (KM) توصیف کرد.

محدودیت‌ها و مفاهیم تحقیق: چهارچوب حاصل‌شده نشان می‌دهد که فناوری‌های مدیریت دانش (KM) را در زمینه ابتکارهای عملیاتی بهتر می‌توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، و بهتر از استفاده از رویکرد‌های رایجی است که آنها را با فرآیند‌های دانش مرتبط می‌سازد. ابتکارهای عملیاتی مدیریت دانش سبب فراهم‌سازی عناصر متنی وابسته بقراین و  عناصر پیش‌زمینه‌ای ضروری به منظور توضیح فناوری اتخاذی و استفاده از آن است.

مفاهیم کاربردی: این چهارچوب نشان‌دهنده سه حالت جایگزین برای اتخاذ فناوری‌های مدیریت دانش سازمانی است: توسعه سفارشی سیستم‌های مدیریت دانش برای اجزای فناوری در دسترس، خرید‌ برنامه‌های کاربردی مختص مدیریت دانش، یا حرید برنامه‌های کاربردی کسب و کار محور که قابلیت‌های مدیریت دانش در آن‌ها جاسازی شده است. همچنین لیستی از فناوری‌های متناسب و معیارهای کافی برای انتخاب هر یک از موارد را فراهم می‌سازد. 

اصالت/ ارزش: در میان بسیاری از مطالعاتی که برای تجزیه و تحلیل نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش صورت گرفته است، مشارکت با استراتژی تا به حال نادیده گرفته شده است. این مقاله سعی در پر کردن این خلاء دارد، بدین منظور کمک‌های گوناگونی را از طریق تعریفی واضح از مفهوم و نمایش روابط به شکل تصویری یکپارچه‌شده ارائه ‌خواهد داد. استفاده از پایگاه شناخت، به عنوان یک روش جایگزین برای محصولات مصنوعی نیز، امری غیر معمول در حوزه مقاله‌هایی با این موضوع است.

مقدمه

      از آنجایی که دانش به عنوان یک منبع اقتصادی کلیدی به طور گسترده‌ای مورد پذیرش قرار گرفته است، سازمان‌ها در حال تقلا برای تقابلی موثر با آن هستند که این موضوع را به عنوان مدیریت دانش(KM) می‌شناسیم. عوامل متعدیی به عنوان توانمند‌سازهای این تلاش‌ها مورد شناسایی قرار گرفته است، و فناوری قطعا یکی از این عوامل است. توضیحی کافی در مورد فناوری‌هایی که به پشتیبانی از ایجاد، انتقال، و استفاده از دانش می‌پردازند وجود دارد، با این حال، این موضوع همچنان چالش برانگیز است. بخشی از این چالش‌برانگیزی به دلیل پویایی فناوری در حالت کلی است، که با سرعتی فزاینده در طیف گسترده‌ای از مناطق در حال توسعه است، اما بخشی دیگر مرتبط با پیچیدگی زمینه مدیریت دانش است، که شامل دیدگاه‌های متضادی در مورد دانش و رویکردهای مدیریتی آن است. 

     در این مطالعه یک توصیفی در مورد فناوری‌های مدیریت دانش و مطابق با پشتیبانی آنها برای استراتژی ارائه شده است. نیاز به اتصال برنامه‌های مدیریت دانش در حالت کلی به استراتژی کسب و کار به طور مکرری در مقالات مورد استفاده قرار گرفته است(هانسن و همکاران(Hansen) 1999، زک(Zack) 1999، هورویچ (Horwitch)و آرماکاست) Armacost) 2002). چهارچوب‌های موجود برای اجرای مدیریت دانش نیز معمولا شامل ملاحظات استراتژی است(رابنستین- مونتانو (Rubenstein-Montano) و همکاران 2001، منتزاس(Mentzas) 2001، ادل و همکاران (O’Dell)2003) علاوه بر این، در تحقیقاتی که بر روی سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات به شکل کلی صورت گرفته است همراستایی استراتژیک نیز برای مدتی طولانی در نظر گرفته شد است (ارل (Earl)1989 1996 و اسکات مورتون 1991(Scott Morton)). ما سپس به این نتیجه رسیدیم که چنین روشی می‌تواند بینشی مفید در مورد فناوری مدیریت دانش و استفاده از آن را برای ما فراهم سازد. روش ما به کاوش ارتباط بین فناوری دانش و استراتژی بر اساس مفهوم پایگاه‌های شناخت‌ می‌پردازد. یک پایگاه شناخت شامل بسیاری از اصطلاحات و تعریف آن اصطلاحات، و بیان روابط بین آنها است. در میان بسیاری از فواید احتمالی، پایگاه شناخت‌ها را می‌توان برای تسهیل درک مشترک و به اشتراک‌گذاری دانش در یک حوزه مشخص مورد استفاده قرار داد. در بخش بعدی، ما توضیحات بیشتری در مورد این مفهوم و روش انتخاب‌شده برای این مطالعه را ارائه خواهیم داد. در بخش‌های بعدی این روش توضیح داده شده است، و به کاوش مفهوم استراتژی مدیریت دانش در بخش سوم خواهیم پرداخت و در بخش چهارم به فناوری‌های مدیریت دانش خواهیم پرداخت. ما پایگاه شناخت را در بخش پنجم ارائه خواهیم داد، و جمع‌بندی خودمان را در بخش آخر ارائه خواهیم داد.

-این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مدیریت دانش در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A strategy-based ontology of knowledge management technologies