چکیده

        انتخاب تامین کننده , مسئله بسیار حیاتی در مدیریت زنجیره تامین (SCM) است. در سال های اخیر، انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین به عامل تعیین کننده ای برای تشکیل یک موازنه بین معیارهای کیفی و کمی تبدیل شده است. این معیارها برای تصمیم گیری های نهایی در مورد انتخاب تامین کننده به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. با این حال، این تصمیمات معمولاً به معیارهای مختلف و یا اهداف مختلف در میان تمام پارامترهای متضاد امکان پذیر مرتبط می شود. این مطالعه با موضوع غیرقطعی انتخاب تامین کننده با استفاده از مدل TOPSIS یکپارچه برای تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) سر و کار دارد. مزیت این کار اینست که بین معیارهای هزینه (کمتر و بهتر) و سود (بیشتر و بهتر) تمایز قائل می شود و راه حل هایی را انتخاب می کند که از راه حل ایده آل مثبت و منفی , نزدیکترین و دورترین هستند. تجزیه و تحلیل حساسیت برای بررسی اثر وزن معیارها بر انتخاب تامین کننده انجام شده است. یک مدل محاسباتی برای یک واحد تولید فولاد کوچک در هند نشان داده شده است.

1. مقدمه

          انتخاب تامین کننده , جنبه بسیار حیاتی در SCM است که شرکت ها حداقل 60 درصد کل فروش خود را روی خرید آیتم هایی مانند قطعات، اجزا و مواد خام صرف می کنند [1]. علاوه بر این، تولیدکنندگان , خدمات و کالاها را با استفاده از حدود 70 درصد هزینه محصول تدارک می بینند [2]. انتخاب تامین کننده , یک حوزه با اهمیت بسیار زیاد است و باید به عنوان یک جنبه تاکتیکی در نظر گرفته شود.

         در طول دهه 1990 , تولیدکنندگان تلاش کردند تا مشارکت های استراتژیک را برای بهبود اولویت و رقابت در مدیریت خود توسعه دهند. انتخاب و ارزیابی تامین کننده , وظایف پیچیده ای برای تصمیم گیرندگان هستند زیرا برای در نظر گرفتن معیارهای مختلف نیاز هستند. Dickson [4] ,  23معیار برای انتخاب تامین کننده را شناسایی نمود که بر اساس آن , Weber et al. [5] عملکرد تأمین کنندگان را با توجه به معیارهای قیمت، تحویل، کیفیت، محل، قابلیت فنی، قابلیت تولید، موقعیت صنعتی، شهرت، ثبات مالی، قابلیت نگهداری و تاریخ، اندازه گیری نمودند. ایوانز [6] , معیارهای کلیدی مختلف برای انتخاب تامین کننده مانند قیمت، کیفیت و تحویل را مورد مطالعه قرار داد

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مدل چند معیاره TOPSIS  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Supplier selection using fuzzy TOPSIS multi criteria model for a small scale steel manufacturing unit