چکیده

           در فرایند تحلیلی شبکه  (ANP) یک شبکه یا سلسله مراتب ایجاد می شود تا تصمیمی را ایجاد کند و ماتریسی را تاسیس کند که حاوی قضاوت های مقایسه دو به دو برای عناصر پیوند شده تحت یک عنصر شفاف است. یک بردار اولویتی از اوزان نسبی برای این عناصر ایجاد می شود. پس تمامی بردارهای اولویتی بصورتی مناسب وزندار می-شوند و فرض بر این گرفته می شود که کل اولیت ها برای جایگزین های یک تصمیم حاصل می شود. در این مقاله، یک مدل ANP فازی کارآمد را توسعه می دهیم که به تصمیم گیران کمک می کند تا از میان آنها جایگزین هایی را برای سناریوهای مصری از نسل قدرت الکتریکی انتخاب کنند.

1. مقدمه

           سیستم های مبتنی بر قاعده فازی بصورتی وسیع در تنوعی از حوزههای مهندسی همچون داده کاوی، تشخیص الگو، شناسایی سیستم، و کنترل فرایند مورد استفاده قرار می گیرد [1]. منطق فازی یک ابزار مهم در بیان و تعریف دانش کارشناسان دامنه است به طوری که وجود توابع ارزشمند انسان را می توان در طراحی کنترلرها گنجاند و برای رسیدگی به موقعیت های زندگی واقعی مورد استفاده قرار داد که رویکرد کنترل کلاسیک به این نتیجه می رسد که مقابله با آن سخت و غیرمحتمل است [2]. 

          فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) به منظور مقابله با مسائل تصمیم گیری چند مشخصه ای در شرایط واقعی استفاده می شود که در آن تعاملی مابین معیار تصمیم یا جایگزین ها وجود دارد. در فرمولبندی سنتی ANP، قضاوت های انسانی بعنوان اعداد واقعی ارائه می شود. با اینحال، در بسیاری از موارد عملی، مدل ترجیح انسانی نامشخص است و تصمیم گیرندگان احتمالا قادر به تخصیص مقادیر دقیق عددی برای داوری ها جهت مقایسه نیستند. از آنجا که برخی از معیارهای ارزیابی از منظر ماهیت ذهنی و  کیفیتی است، پس این موضوع بسیار سختی برای تصمیم گیرندگان است که ترجیحات و اولویت ها را با استفاده از مقادیر دقیق عددی بیان کنند و  قضاوت های مقایسه فازی دو به دوی دقیق را ارائه کنند. این موضوع برای وی بسیار مطلوب است که ارزیابیهای فازی یا بازه های زمانی را مورد استفاده قرار دهد [3]. برای بهبود روش ANP، این مقاله در مورد یک رویکرد فازی ANP با استفاده از اعداد فازی گاوسی بحث می کند تا داوری های قیاس تصمیم گیرندگان را ارائه کند و روش آنالیز را به منظور تصمیم گیری درباره اولویت نهایی معیارهای مختلف تصمیم توسعه دهد. مدل ارائه شده متغیرهای زبان شناختی و اعداد فازی گاوسی را بعنوان یک مقیاس دو به دو برای هدایت اولویت ها از مشخصات مختلف انتخاب و زیر مشخصات استفاده می کند. در مرحله آخر، اوزان اولویت برای مشخصات اصلی، زیر مشخصات و جایگزین ها ترکیب می شوند تا اوزان اولویت جایگزین ها را تعیین کنند. جایگزین با بالاترین وزن اولویتی بعنوان بهترین جایگزین انتخاب می شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مدل تصمیم گیری فازی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Fuzzy multi-criteria decision making model for different scenarios of electrical power generation in Egypt