چکیده
              اندازه گیری های دمای سطحی زمین (LST) که در دامنه مادون قرمز حرارتی (TIR) انجام می شود، در معرض نا همسانگردی جهتی شدید قرار داشته اند. به جای مدل های TIR فیزیکی تحلیلی دقیق که به اطلاعات ورودی و ظرفیت محاسباتی قابل توجه نیاز دارند، روش های پارامتریک ساده شده قادر به نشان دادن و اصلاح با دقت اثرات زاویه ای بر LST می باشند که برای کاربرد های اجرایی ماهواره نیز مناسب خواهند بود. ما در این تحقیق یک مدل دو پارامتری ساده تحت عنوان RL (روجین- لاگوارده) را که نشان دهنده قابلیت هایی جهت نشان دادن علائم جهتی کاربرد های شهری و گیاهی با دقت بهتر از 1 درجه می باشد، ارائه می کنیم. این مقدار نشان دهنده RMSE (خطای جذر مربعات میانگین) به دست آمده به عنوان بهترین توجیه مدل RL نسبت به مجموعه داده های موجود می باشد. سپس روش RL با یک مجموعه داده ترکیبی ایجاد شده توسط مدل مشاهده پوشش خاک، فتوشیمی و شار انرژی (SCOPE) ایجاد شده است به طوری که تغییرات گسترده در روش های هواشناسی،  سازه و ساختار سایبان و شرایط آب مد نظر قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده RMSE≤0.6C می باشند که به عنوان یک نتیجه مناسب شناخته می شود. همچنین مدل RL از عملکرد بهتری حتی نسبت به مدل پارامتریک مشهور ونیکوو که دارای دو مجهول می باشد، برخوردار است. توانایی مدل RL جهت بازتولید بهتر پدیده نقطه داغ به بیان این خصوصیت می پردازد. 
               مدل RL به عنوان یک روش احتمالی برای زنجیره های پردازش عملیاتی داده های ماهواره ای TIR شناخته می شود، زیرا این مدل در برگیرنده الزامات هر دو فرمول بندی تحلیلی و تعداد محدود پارامتر های ورودی می باشد. با این حال بایستی تلاش ها جهت انجام روش های معکوس صورت پذیرد. 

1. مقدمه 


              اندازه گیری های مادون قرمز حرارتی (TIR) به طور گسترده جهت بازیابی دمای سطحی زمین (LST) انجام می شوند که به عنوان یک عاملی مفید جهت به دست آوردن جریان های سطحی به ویژه تبخیر و میعان مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این اندازه گیری ها در معرض اثرات ناهمسانگردی جهتی شدید قرار دارند. می توان این موارد را به صورت تفاوت بین دمای خارج از سمت القدم و دمای سمت القدم تعریف کرد. این تفاوت ها می توانند به بیش از 15 درجه بر اساس نظریات محققین مختلف برسند (کیمز و کیرشنر 1983، لاگوراد و همکاران ، 2014).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان مادون قرمز حرارتی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A two parameter model to simulate thermal infrared directional effects for remote sensing applications