چکیده

      پودر ترمولومینسانس فلورید لیتیم (LiF) تغلیظ شده با Mg، Cu، Na و Si به عنوان فعال کننده تهیه شده شد. تحلیل پراش اشعه ایکس نشان داد که دوپینگ (تغلیظ) LiF با فعال کننده های مختلف باعث می شود که شبکه کریستالی تا حدودی گسترش یابد. ویژگی های دوزسنجی پودر مورد مطالعه قرار گرفت. پیک دوزسنجی اصلی LiF: Mg، Cu، Na، Si در محدوده 227-247 درجه سانتی گراد ظاهر شد و نسبت ارتفاع پیک اصلی به پیک های کوچک دیگر در LiF: Mg، Cu، Na، Si بسیار بیشتر از LiF: Mg، Ti و LiF: Mg، Cu، P است. شرایط آماده سازی از قبیل دما و مدت زمان بازپخت، اتمسفر بازپخت، دوپینگ با فعال کننده های مختلف و غیره مورد بررسی قرار گرفت.

1. مقدمه

      به دلیل وابستگی انرژی کم، حساسیت بالا، ثبات و معادل سازی بافت، مواد ترمولومینسانس مبتنی بر LiF (TL) به طور گسترده ای به عنوان یک ماده دوزسنجی شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. ماده دوزسنجی ترمولومینسانس (DLD) بر پایه LiF که به گسترده ترین شکل مورد مطالعه قرار گرفته است، LiF: Mg، Ti است که به طور گسترده ای در دوزسنجی شخصی استفاده می شود و در بازار تحت نام تجاری TLD-100 و گونه های آن (TLD-600 و TLD-700) [1] دردسترس است

     اگر چه اثبات شده است که LiF: Mg، Ti ماده ای مفید برای TLD می باشد، بسیاری از تحقیقات برای توسعه مواد پیشرفته تر TL انجام شده است. Nakajima و همکاران [2] برای اولین بار ویژگی های LiF  تغلیظ شده با ناخالصی های Mg، Cu و P را توصیف نمودند. این ماده TL, ترکیبی از دو ویژگی جذاب، یعنی حساسیت بالا و یک معادل بافت خوب است. این ماده LiF: Mg، Cu، P توسط چین (GR-200)، ژاپن (NTL-500)، لهستانی (MCP-N) و ایالات متحده آمریکا (TLD-600H و TLD-700H) بهبود یافته و تجاری شده اند [3].

- ترجمه این مقاله با عنوان ماده ترمولومینسانس در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Preparation and characteristics of LiF:Mg,Cu,Na,Si thermoluminescent material