چکیده

           لیزر تابی حالت‌جامد ارگانیک با سه طول‌موج از لیزر بازخورد توزیع‌شده (DFB) از کریستال مایع هالوگرافی با پلیمر پخش‌شده (HPDLC) و تخدیر رنگ‌شده با پلیمر نیمه‌رسانا (MEH-PPV) و رنگ لیزر (DCM) و توسط روش هالوگرافی یک مرحله‌ای نشان داده‌شده و مرکز آن در 605.5 و 611.9 و 671.1 نانومتر قرار دارد. محدوده تنظیم وابستگی به دما برای لیزر HPDLC DFB با تخدیر رنگ و سه طول‌موج به‌اندازه 8 نانومتر بوده است. انتشار لیزر از مرتبه 9 ام در HPDLC DFB با MEH-PPV به‌عنوان محیطی فعال نیز موردبررسی قرارگرفته و ویژگی‌های قطبی‌سازی-s ایده آلی نشان داده است. انکسار برای لیزر تابی دو طول‌موج با DSM به‌عنوان محیطی فعال، ترتیب مرتبه 9 ام و 8 ام است. نتایج این کار روشی برای ساخت تمام سامانه‌های فشرده و مقرون‌به‌صرفه لیزر هوشمند حالت‌جامد ارائه می‌دهد. این روش در تحقیقات علمی و کاربردی و درجایی که انتشار چندین طول‌موج موردنیاز است، کاربرد دارد.

1. دیباچه

           لیزرهای ارگانیک حالت‌جامد (OSSLs) توجه علمی قابل‌توجهی را به خود جذب کرده‌اند چون فشرده، مقرون‌به‌صرفه، عملیاتی در آستانه‌ای پایین هستند و قابلیت تنظیم و طیف وسیعی دارند. علاوه بر این، OSSLs قابلیت دستیابی به تزریق الکتریکی را نیز دارد، این کار باعث تبدیل آن‌ها به منبع لیزری هوشمند و  نویدبخش برای طیف‌سنجی، فوتونیک یکپارچه و سنجش می‌شود.

           OSSLs معمولاً برای محیط تخدیر رنگ ارگانیک لیزر را یا فیلم پلیمر نیمه‌رسانا را به‌عنوان محیط فعال در نظر می‌گیرد. پیکربندی حفره مانند بازخورد توزیع‌شده (DFB)، انعکاس‌دهنده براگ توزیع‌شده (DBR) و میکرو حفره برای ارائه بازخورد مثبت و گزینش حالت لیزر تابی مورداستفاده قرارگرفته است. پیکربندی DFB گزینش حالت ایده آلی ارائه می‌دهد و در میان این پیکربندی‌ها در آستانه‌ای پایین عمل می‌کند. پیکربندی DFB را می‌توان با فرایندهای قالب‌ریزی و نقش‌پذیری ایجاد کرد. علاوه بر این، توری کریستال مایع هالوگرافی با پلیمر پخش‌شده (HPDLC) را می‌توان با پیکربندی مناسب DFB توسط جداسازی فاز پلیمر القاشده (PIPS) انجام داد. علاوه بر این، توری HPDLC نسبت به دیگر فرایندهای قالب‌ریزی و نقش‌پذیری مزایایی دارند. این مزایا برای مقرون‌به‌صرفه بودن، سادگی در ساخت و تولید انبوه آن است. 

این مقاله در نشریه MDPI منتشر شده و ترجمه آن با عنوان لیزر تابی حالت جامد در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Organic Solid-State Tri-Wavelength Lasing from Holographic Polymer-Dispersed Liquid Crystal and a Distributed Feedback Laser with a Doped Laser Dye and a Semiconducting Polymer Film