لاجورد که در سر سنگ بدخشان، افغانستان قرار گرفته است  برای اشیایی که از این سنگ  از زمان تمدن  های اولیه ساخته می شوند مواد خام را  فراهم کرده است . این ماده معدنی در اعماق کوههای هندکوش قرار گرفته است و دسترسی به آن دشوار است. به دلیل شرایط آب و هوایی، تنها چند ماه در طول تابستان باز می شود. لاجورد  در رگ هایی پیدا می شود که کلسیات و دولمیت های موجود در آن مرتبط با سیلیکاتها مانند دایپوسیت، اسکاپولیت و فورستریت هستند. پاپرایت همیشه وجود دارد ؛ ماده معدنی آبی خالص لازوریت است.رنگ لاجوردی با توجه به مقدار ناخالصی موجود در آن متفاوت است . کریستالهای لازوریت خوش ساخت با شکل برجسته {110] به ندرت یافت می شوند . این مقاله خواص کریستالوگرافی لاجورد ، مکان سر سنگ و معدن های انجا را بررسی می کند ، و پیشنهاداتی برای تکوین مواد ارایه می دهد.

         لاجورد سنگ زینتی (شکل 1) است که در آثار مکشوفه برخی از قدیمی ترین تمدن ها پیدا شده است . گردنبندی که  از این مواد ساخته شده  در مقبره نوسنگی موریتانی و قفقاز کشف شده است . ظاهر لاجورد در طول حفاری باستان شناسی در بین النهرین نشانه تکامل، از لحاظ اقتصادی و هنری،  جوامعی بوده است که هزاران سال پیش در منطقه سومر رونق داشته اند.

           در یک اثر با مستندات کافی، جورجینا هرمان (1968)  در مورد مبدا  ممکن  مواد معدنی به تفحص پرداخته است  و به این نتیجه رسیده است که آن(لاجورد)  از معادن بدخشان  آمده است ،  یعنی جایی که الان به عنوان  افغانستان شناخته می شود.بین النهرین مرکز اقتصادی برای این ماده ارزشمند بود، که توسط هنرمندان خود به اشیاء لوکس تبدیل می شد . بنابراین، بیش از 4000 سال پیش، روابط تجاری بین عراق باستان و افغانستان ایجاد شده بود ،  واردات سنگ آبی به ویژه در آغاز سومین دوره پادشاهی ، که اوج تمدن اور را نشان می داد به دلیل استفاده های مختلفی که برای این ماده قرار داده شده بود دارای اهمیت بود .  در  حفاری گورستان سلطنتی اور،  اشیاء فوق العاده قدیمی از لاجورد - سیلندر مهر و موم، گردنبند، و مجسمه های حیوانات و افراد -که درجه پیچیدگی  در مجسمه سازی و حکاکی جواهر را تایید می کنند - پیدا شده است. تعداد زیادی از  اشیاء لاجوردی در مقبره نشان می دهد که این سنگ آبی دارای  ارزش آیینی است ، همانطور که امروز در سراسر ایران و شرق دیده می شود -  در دوره پریداینستیک و همچنین تمام اوایل دوره پادشاهی از عراق، لاجورد  به مصر، صادر می شد با این وجود، اشیاء تشکیل شده از لاجورد تنها در مقبره ثروتمندترین افراد پیدا شده است. مردم شرقی، عبرانیان، بابل، و آشوریان نیز از این سنگ لاجورد برای تزئینات در اولین روز های تمدن استفاده کرده اند. 

ترجمه این مقاله با عنوان لاجورد از سر سنگ در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

LAPIS-LAZULI FROM SAR-E-SANG, BADAKHSHAN, AFGHANISTAN